Dimensionering af kabler.

Jeg vil lave et simpelt arrangment til at lade en ekstra akkumulator op med under kørsel.
Det handler om et forbrugsbatteri på 80 amp.
Min agt et at føre nogle kabler ude fra vognens akku ind til denne forbrugsakku, som skal stå i vognens varerum.
Det skal så trække en inverter, hvorfra jeg trækker strøm til campingvognen.
Jeg har så hørt mange teorier om, hvor vildt store/tykke disse kabler skal være, for ikke at lave en nedsmeltning.
Der sker ikke noget samtidigt forbrug, men alene opladning.
Det jeg har oplevet er, at selv med de mest billige og elendige startkabler fra f.eks. supermarkeder, kan man godt føre noget strøm over til et fladt batteri i en nødstedt bil, uden at disse sølle kabler bliver varme. Begynder man så at starte den nødstedte bil, ja så kommer varmen i de små kabler.
Vil et 25 mm2 kabel være tilstrækkeligt?
Det er en diesel, med 2 stk 12V akkuer i parallel forbindelse. Vognen er altså med 12V system.
Er det ok at forbinde + til den ene og - på den anden, eller giver det skæv og dårlig belastning?
Og nej, jeg gider ikke begynde med skillerelæer og alt det værk.

Jeg håber på svar fra en som ved noget om dette og beder om at blive fritaget for usaglige og bedrevidende advarsler m.m.

Med venlig hilsen
ktm

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OK, det lader vi så være med
Kig på +kablet fra generatoren til batteriet, så har du størelsen på kablet.
Jeg ville nok forbinde det ekstra batteri parraelt, med en ensretter så den ikke bliver ekstra startbatteri, for så skal kablerne være meget større. Sæt også en afbryder på kablet så du ikke får tappet dine start batterier.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM den 07-10-2008 19:04
Kig på +kablet fra generatoren til batteriet, så har du størelsen på kablet.
Jeg ville nok forbinde det ekstra batteri parraelt, med en ensretter så den ikke bliver ekstra startbatteri, for så skal kablerne være meget større. Sæt også en afbryder på kablet så du ikke får tappet dine start batterier.


Det er netop observationen af +kablet fra generatoren, der har fået mig til at tro at 25 kvadrat må være alt rigeligt.

Jeg er bare ikke sikker på, hvor grådigt et tomt batteri kan trække strøm til sig, når det tilsluttes friske akkuer. Kan det ligefrem trække strøm som en starter?
Generatoren kan jo ikke give mere, end det den producerer, typisk 50-100 amp, medens starteren kan delikatere sig med adskillige hundrede amp.

Forbrugsbatteriet kommer til at stå i en parallel forbindelse og bliver koblet fra vognens akkuer ved forbrug. Den skal kun, via en inverter, trække en PC, campingvognens vandpumpe og lidt lys, måske en spilledåse ved overnatning på pladser uden strøm. (Vi gider ikke campingpladser med gøgl, tivoli og hoppeborge. Hoppeborge især fordi typer på >100 kg, ikke må benytte disse!!)

Det er åbenbart et lidt ømtåleligt spørgsmål, som ikke mange har noget rigtigt bud på

Med venlig hilsen
ktm

 

hei

jeg ville satt et rele på +kabelen til ekstra batteriet slik at det ikke kunne lades før generatoren gir strømm. Da kan det ikke lade ut dine vanlige batterien når bilen står ,å det blir ikke med å hjeøper ikke til ved start 

Tor l


tor l
Annonce
Hvis du ikke bruger et skillerelæ, vil starteren trække strøm fra begge batterier, og et 25mm2 kabel vil blive meget varmt, desuden kan forbrug i campingvognen tømme startbatteriet. Lige en bedrevidende advarsel. som du har frabedt dig: Spænd det ekstra batteri fast, svovlsyre er træls at få ud i bilen. Hilsen Aksel
Det blev så et 25 kvadrat kabel, sikret med en 100 amp sikring og ekstra batteriet er af geltypen og det bliver sat fast i vognen og ikke tilsluttet under koldstart og ej heller under forbrug.

Jeg kan se at 25 kvadrat kobberkabel er langt kraftigere end de hjælpekabler man almindeligvis oplever, og da de ikke smelter ned i hånden på en under almindelig starthjælp, regner jeg med at det nok lader sig gøre i mit tilfælde.

Skulle man få kvajet sig, er jeg mere tryg ved at have den store sikring! :)

Jeg har valgt et gelbatteri, for at undgå uddunstninger fra akkuen under opladning, samt bøvlet med syre.

Vognen har 2 parallelforbundne akkuer i forvejen, så dette bliver et tredie. Jeg forbinder ladekablet til det ene og et 6 kvadrat kabel til brug for faststrøm til campingvognen under kørsel, f.eks. køleskabet, på den anden. På den måde regner jeg med at "ophæve" evt. uheldige virkninger af skævbelastninger af de 2 originale akkuer. Er det helt galt opfattet eller overdreven nervøsitet?

(Hader el-arbejde! :) )

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis