Hundemad? Billigst og bedst?

Jeg har en Labrador/st.bernhard blanding på 7 måneder som går og prutter en del

i øjeblikket får han Eukanuba til large puppies. Men det koster omkring 550 kr for 15 kg.. Og derfor overvejer jeg at skifte foder til ham. Både pga af pris og de knap så delikate hundeprutter.



Er der nogle der har gode erfaringer med billigere hundefoder? Han skal jo have det bedste

Mvh Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle hunde har bare luft i maven.
Men du kan prøve Hill's det er godt nok ikke billigere, men ellers kan du spørge din dyrlæge næste gang i er der.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Enig med GOM i, at nogle hunde bare er mere disponeret for bagdørsventilation end andre.

Men du kan prøve at se på hvad foderet består af. Hvis der eksempelvis er meget oksekød i kan du prøve med et foder med mere kyllig og fisk i (eller omvendt). Det gode ved en labbber er jo at mad er dens livret, så kræsenhed er sjældent et problem ved skift af foder.

Jeg er enig med dig i, at særligt i forhold til store hunde, der vokser hurtigt, er det meget vigtigt, at de i vækstperioden er fuldt dækket ind ernæringsmæssigt. I forhold til ønsket om, at hunden skal have det bedste men for rimelige penge skal du holde nøje øje med indholdsfortegnelsen på produkterne og sammenligne med prisen. For der er godt nok stor prisforskel på produkter, der ernæringsmæssigt indeholder stort set det samme.

Vi har fodret en sort labber, der også har en snert af noget andet i blodet, op med Pedigree Junior, der kun koster det halve af det foder du bruger. Dyrlægen har ikke haft bemærkninger til hans helbred, pels eller tænder (ingen tandsten), så helt skeløjet kan det vel kke være.

En fin indikator for madens kvalitet er i øvrigt størrelsen på efterladenskaberne. Stor pølse - meget ligegyldigt fyldstof som hunden ikke kan optage. Lille pølse - lidt fyldstof.
Og er du da vimmer for en stank, når "barnet" slipper en vind. Min ligger af og til i arm som en anden Baby, og så hænder det at hun slipper sådan en vind. Uuuuf jeg er ved at skvatte ned af stolen !!
Jeg er dyrehandler og har været det meste foder igennem.

Vores labrador/ruhåret var slet ikke til at få til at spise mere, hverken Royal Canin el. Hills.
Der er nu kommet et nyt foder på markedet, der hedder Maxima, dette er udvalgt ud efter bl.a. flere test på labotorie, for at sikre at foderet virkelig var det som producenten skrev.

Maxima er bl.a. et af de eneste foder som bliver produceret af frisk kød og ikke kødmel.

Vores hund har fået det i 3 mdr nu og har stadigt samme ædelyst.

Og plus nr. 1 - mindre gas og han skider mindre!

15kg koster 399,- (vejl.)
Nærmeste forhandler kan findes her http://www.iampia.dk/ (hvor der også kan læses mere om produktet)
Han har fået Hill's en periode, men hans mave var lidt sart over for det, men han var selvfølgelig ikke så gammel. Dyrlægen sagde at det indeholdt en del fyldstoffer og han pruttede en hel del da han fik det.

Det Maxima produkt lyder interessant. Den nærmeste forhandler ligger 200 meter fra min sofa, så det skal helt klart prøves. Køber en pose i morgen!

Tusind tak for de gode svar!

Annonce
Jeg syntes nu godt nok at det efterhånden er blevet for meget med det hundefoder og diverse andre ting til hunde. Hvis hunden er sulten spiser den det der bliver sat ned til den, alt andet er et luxus problem. Min får hvad der er råd til og aldrig madrester o.l. Og dyrlægen siger hun er velernæret og sund med stærke muskler og flot pels. Hendes yngligs legetøj er en gammel T-Shirts jeg har bundet knuder på og så har hun et par "piv" bolde som får en kærlig omgang dagligt.
jeg læste en test engang, hvor det var Aldi's hundefoder, der blev analyseret til at være den bedste, også foran dyrlægernes foretrukne. Vi skifter lidt med maden til Fine, men den er heller ikke en grovæder, som en labr. Vi brugte samme princip på den forrige hund, som blev 17, uden sundhedsproblemer undervejs. Vi oplever ikke hundeprutning. Vi køber dog aldrig dyrlægernes, til de " vanvittige priser ". Fine er nu 5 år og har aldrig haft en sygedag. Maden kan stå frit fremme, den spiser kun, hvis den er sulten, eller en kat kikker lidt for meget på den. Fine er en snauzer en meget robust hund. Se den på min side

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Fine er også en lille forsigtig hund, for da jeg var på besøg og min medbragte Tiggie fandt Fines mad skål fik Fine et hak da hun forsøgte at forsvare sin mad. Ja så måtte jeg jo lige gribe ind. Men de legede godt sammen.
Da vi tit passer andre hunde, er det bevidst fra vores side at, lære alle at madskålene er for alle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det var jo ikke lige det Tiggie mente, næh hun tænker: ahae en fremmed mad skål med indhold mums !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis