Male facade

Hejsa,

Jeg har netop malet facaden på mit hus, som kun består af træværk. Jeg valgte en oliebaseret sort maling af mærket Træfix, som de tidligere ejere af huset også brugte. Men efter malingen er tørret godt og grundigt ser jeg til min store fortrydelse at malingen bliver ved med at være skinnende. Som om det er en højglans. Vareprøven i butikken havde en flot mat overflade, så jeg troede jeg ville opnår samme resultat.
Efterfølgende har jeg forhørt mig hos de gamle ejere af huset og det viser sig at de brugte en vandbaseret maling af samme mærke.
Hvad kan jeg nu gøre for at få min matte overflade? Kan jeg bare overmale med den vandbaserede i stedet? Skal jeg slibe-ridse overfladen inden? Skal jeg slibe i bund? Er der et andet mærke, som vil være et bedre alternativ? Hvorfor angives udedørsmaling ikke med glans, som det gøres med indendørs?

Mvh
Joakim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den blanke oliebaserede binder tilfredsstillende på underlaget ville jeg bare overmale med en mat oliebaseret. Hvis du kan klare udseendet en sæson, så kunne du vente til næste sommer og se hvor meget vejrliget bleger/matter overfladen før du beslutter dig. Nu er det i øvrigt også lidt vel sent på året at male udendørs træværk.

Tror desværre du har "gjort i nælderne"..... den maling, du har købt, får ikke ligefrem gode anmeldelser her på siden (eller for den sags skyld mange andre steder).

Jeg prøvede den på et legehus, der var forbehandlet efter alle kunstens regler - og den blanke (!) maling hæftede virkelig ringe, så jeg sleb og malede igen året efter (af nød).

Køb en ordentlig maling/træbeskyttelse og mal ikke så ofte....


Mvh.

Jan R.
Jeg har desværre ikke fået søgt på den maling her på siden inden jeg købte...øv :-(
Jeg venter til næste år og så må jeg i gang med at slibe og male med lidt GORI...

Tak for Jeres svar :-)
Det er hvad man får ud af at købe billig maling;)
Gorien er okay, men sadolins Tinova V eller Fluggers Flugger 98 står langt pænere og er også bedre at male med:)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej, jeg har en del års erfarings med hensyn til maling, den bedste maling jeg har mødt til dags dato er en udendørs vandbaseret 90 Solignum (heldækkende), den holder optil 8 år, den er oven i købet til at få for små penge, den forhandels i Bilka, og er tit på udsalg til 299.- (5 liter).
M.v.h. Brian Bell
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også