Beskæring af gamle æbletræer

Jeg har et par store gamle æbletræer på min ny-erhvervede grund. De har ikke båret et eneste æble i år :-( 
Jeg har hørt fra en af de andre beboere, at de tidligere bar fint med æbler, men at de siden nogle kraftige beskæringer for nogen år siden ikke har båret frugt overhovedet.

Hvad gør jeg ved det? Jeg ville egentlig også gerne klippe dem lidt ned i højden - vil det bare gøre skaden større?

Jeg har oploadet billeder af de to træer. De ses også her:
http://www.lav-det-selv.dk/Galleri/VisGalleri/tabid/59/xmid/70/Default.aspx

Kan jeg klippe træerne og i givet fald hvordan?
Hvornår skal jeg gøre det?
Kan de komme til at give frugt igen?
Skal de have gødning eller andet hokus pokus?

Takker på forhånd for hjælpen.
Mvh Søren

<p>Søren Hansen</p>
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortvivl ikke, der skal nok komme frugt igen.
Problemet er, at kraftig beskæring af store frugttæer medfører at man dels fjerner mange af de knopper som blomsterne/æblerne sidder på og samtidig opfordrer man træet til at sætte nye skud i stedet for frugt. En kraftig beskæring skal følges op af, at man i den efterfølgende sommer klipper eller rykker de nye skud af, eller bliver træet "en kost" (hvis man rykker dem af kommer der ikke genvækst).

Jeg ville foreslå, at du beskærer træet igen til den ønskede størrelse og tynder det, så træet bliver åbent og frugten kan få lys. For et træ i den størrelse er tidspunktet ikke så afgørende men i det meget tidlige forår er et godt tidspunkt (for at såret kan tørre før saftspændigen stiger, men samtidig på et tidspunkt hvor det åbne sår ikke er alt for udsat for svampeangreb). Forsøg at skåne frugtknopperne (små krogede grene, som træet bruger et par sæsoner på at udvikle). Husk at følge op med at rykke de nye uønskede skud af.

Det er desværre ikke en garanti for æbler til næste år, da frugtknopperne som sagt er et par sæsoner om at udvikle sig, men det skal nok komme.

I øvrigt skal du huske på, at blomstrigen er afgørende for mulighederne for frugt. Vi har to æbletræer, der blomstrer forskudt for hinanden. Det tidlige træ, hvor blomstringen faldt sammen med kulde og vind  havde 7 æbler. Det sene træ, der blomstrede i sol har kassevis af æbler.
Takker for de gode råd - godt at jeg kan være fortrøstningsfuld mht æbler :-)
Mvh Søren

<p>Søren Hansen</p>
Du bør skære de mange vanris væk, det  er de små sideskud, der får blomster og danner frugt.
Iøvrigt giver træets højde andre problemer: en gammel kollega til mig, der selv har frugtplantage siger at den frugt, der ikke kan plukkes fra en ølkasse ikke er værd at anstrenge sig for.
Jeg kan anbefale Politikens: beskæringsbogen (prøv biblioteket).
De lange årsskud kan tvinges til at danne sideskud med blomsterknopper, hvis de skæres over et par knopper (3); men de fleste af de lange, tynde skud må væk.
Dit træ bruger simpelthen al sin kraft på at danne tynde årsskud og blade og har ikke kræfter til at "formere sig".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis