Gulvvarme på flisegulv

I en karnap på 10 kvm har jeg mellem strøerne under gulvet lagt isoleringsbatch på 150 mm med nogle forskalningsbrædder under for at holde det på plads.

Ovenpå isoleringen har jeg lagt 55 meter pex-rør (jeg ved godt, at det er lidt for meget) imellem varmefordelingsplader. Derefter har jeg kommet to lag krydsfiner plader à hver 19 mm, altså ialt 38 mm. Atter ovenpå har jeg lagt en ikke-isolerende membram, der skulle arbejde med de 2 cm tykker tegl-fliser, så fugen ikke bare revner hele tiden.

Nu er mit spørgsmål: Hvad er der glat i den konstruktion, når varmen ikke forplanter sig i fliserne? Temperaturen på indløbsrøret er stort set den samme som på udløbsrøret, så det virker ikke som om der overhovedet bliver afgivet noget varme til gulvet. Er de to lag krydsfinér for meget eller hvad?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor lang tid, har du givet det til at virke?
Jeg har en lignende konstruktion i en udestue, blot med fibergips i stedet for krydsfiner, og det virker glimrende.
Måske isolerer krydsfineren mere, hvorfor det vil tage længere tid, før det bliver varmt i overfladen.

Jeg har så også en minishunt, med pumpe, som måske fremmer virkningen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er 100% sikker på dine slanger ligger for langt nede. Træ leder varmen helt enormt dårligt og det er også derfor du ikke kan afgive varmen fra slangerne til gulvet længere oppe.

 

Jeg ville nok have kontrueret nederste lag med spånplade med riller i og så lægge et lag fibergips. Det bliver meget stabilt og leder varmen bedre.

Nu har jeg så trægulve derhjemme på ca 15mm i tykkelsen og jeg tvivler ret meget på hvor effektiv gulvvarmen ville have være været hvis det fx havde været 40mm tykt.

Det er næsten det eneste jeg kan komme på 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis