Kan det passe...

Da jeg ville futte en tur i min z16 jolle med 6hk kosør, var det ligesom den kun sejlede med halv fart... jeg opgav, men da jeg i solskinnet stod og kiggede ned i vandet, så jeg at min skrue var overberoet med al mulig godt fra havet, kan det passe at det er det der er årsagen, da jeg søsatte den i april var den rengjort og lakeret, det er en 3 bladet bronzeskrue

MVH Hald
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hald
Ja det stemmer, bare 3 ruer på størelse med en halv ært på skruen koster op til 1,5 knob på sejlbåden, og den har 10 hk.
En helt begroet skrue er der overhovedet ikke noget skub i, så kan den dårligt nok sejle over til kranen.

Mvh Søren
Det samme sker hvis du får tang nok i skruen... Man bliver faktisk overrasket over det kan tage alt effekt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af [email protected] den 06-10-2008 18:54
da jeg søsatte den i april var den rengjort og lakeret, det er en 3 bladet bronzeskrue

Måske du skulle lade være med at lakere den? Jeg tænker at sødyr og planter måske hellere sætter sig på lakerede flader end bronzeflader?

Hvis du endelig vil lakere den, måske du så skulle lakere den med Prop-O-Drev eller noget lignende. Hempel har f.eks. noget der er helt gennemsigtigt som lak.

WS
hvis det er klar så kan rur og andet ikke se det hi hi hi hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det hjælper ikke at larkere skruen, men du kan smørre den med bundsmørelse, det har jeg set på nogle både,. Men det er altså lettere at gå ned hver tredie dag for lige at starte motoren og lade den trække et par minutter, så holder du den fri for skidt.
Det er også en ganske naturlig ting at man lige tager en runde til båden mindst hver tredie dag.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har læst at skruer kan begroes og man derfor kan smører forskellige ting på for at forhindre det. Der er også nogen der siger at en totalt blankpoleret bronzeskrue holder begroning væk.
Men i bundmaling kommer man kobber for at holde begroning væk og en bronzeskrue er vel lavet af tin og kobber og så undre det mig at der kan vokse noget på den... ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af renek den 06-10-2008 22:50
hvis det er klar så kan rur og andet ikke se det hi hi hi hilsen rene


Det er netop fordi det ikke længere er ren kobber at ruer o.l. kan gro fast på en skrue, hvis du tager et stykke ren kobber og lægger det i havvand vil der efterhånden blive irgrønt på overfladen, og det er netop den proces der afgiver den gift som gør at ruerne dør inden de kan nå at sætte sig på overflader. Det er jo en levende organisme der bygger et kalk skelet op omkring sig for at beskytte sig selv.
Bundmaling med kobber er jo heller ikke ren kobber.
Men er det ikke korrekt at en glat og blankpoleret bronzeskrue holder ruer væk?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har en støbt stålskrue, den er malet med hempels tbt-holdige bundmaling, den har været i vandet i 2-3 år når den har kørt i 4 sek er den 100% ren, bundmaling kan anbefales til propellen. En fisker i esbjerg fortalte mig at det var smart at male propellen og området omkring den hvid så kan man se hvis man får noget i den.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også