Kan det passe...

Da jeg ville futte en tur i min z16 jolle med 6hk kosør, var det ligesom den kun sejlede med halv fart... jeg opgav, men da jeg i solskinnet stod og kiggede ned i vandet, så jeg at min skrue var overberoet med al mulig godt fra havet, kan det passe at det er det der er årsagen, da jeg søsatte den i april var den rengjort og lakeret, det er en 3 bladet bronzeskrue

MVH Hald
Da jeg ville futte en tur i min z16 jolle med 6hk... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grandoldman den 08-10-2008 08:04
Bundmaling med kobber er jo heller ikke ren kobber.
Men er det ikke korrekt at en glat og blankpoleret bronzeskrue holder ruer væk?
Næh det er da rigtigt Andy, men så er der så mange andre stoffer som du ihvertfald ikke skal servere for din svigermor på et stykke rugbrød med leverpostej over. Altså med mindre du kunne ønske hende hen hvor pebberet gror

Håndværker ?? jeg forstår ikke hvad du mener??
Jeg mener bare at have læst her på LDS at en blankpoleret skrue sjældent får begroning?? Hvis den bliver brugt mener jeg.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er da også rigtigt Andy, hvis den altså bruges stort set hver dag. Prøv at se på en erhvervs fiskers skruetøj, det er meget sjældent at der sidder en rue på dem.
Har lige fået hevet min elskede spidsgatter på land. Da hun blev sat i vandet i foråret var skruen blankpoleret. I løbet af sæsonen har hun været ude af havnehullet flere gange hver uge, i perioder har hun sejlet hver dag. Alligevel er skruen helt sat til med kællingetænder. Til gengæld er der absolut ingen begroning på bunden. Overvejer at prøve bundmaling på skruen. Har godtnok ikke oplevet en voldsom nedgang i fart eller trækkraft, men alligevel.
Min far der er tidligere fisker påstår iøvrigt, at der er lokale forskelle i mængden og arten af begroning. Han hævder, at der ikke er nær den samme vækst af kællingetænder (ruer) i Østersøen, som i Limfjorden. Interessant - ikke?
Annonce
Hvis du har din båd liggende hvor der er vandgennem strømning døgnet rundt er det svært at undgå de kællinge tænder.
Det har noget med salt indholdet i vandet at gører og så er der en større udskiftning af vandet i Klister kanalen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også