2 thermostater på radiator

Hej.
Jeg købte for 2år siden et gammel husfra 1934 med fjernvarme.
Jeg har efterfølgende renoveret lidt og har derfor haft nogle af mine radiatorer pillet ned og sat op igen.
Nu skal jeg sætte en radiator op igen, som da jeg pillede den ned havde 2 termostater (en ved fremløb og en ved retur).

Hvorfor er mine radiatorer i stuerne lavet sådan og ikke dem i de andre rum.
Har det nogen betydning - skal jeg have på 2 dem der tidligere har haft?

Mvh
Christian Møller
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godt nok underligt med to thermostater, det må være vvs Klaus der skal svare på det.
Han kommer nok om lidt når han ser mit navn i svar rubrikken.

V.h. Håndværkeren
Er du sikker på det er 2 termostater og ikke 1 termostat og 1 ventil til at regulere mængden af vand der sttømmer igennem radiatoren når termostaten er åben? Det bruges for at få vandet til at løbe langsommere igennem og dermed udnytte varmen bedre.

Hej

Grunden til at du har to termostater er sikker at fra starten har radiatoren været monteret med en returventil, og senere er der så monteret en fremløbsventil.
lad endelige begge ventiler sidde, da det gir langt den bedste regulering af varmen. i nogle tilfælde kan særligt store radiator også være monteret med to ventiler.

mvh steffens

Har selv haft 2 termostater, hvor vi boede før (fjernvarme).

Ved at stille retur termostaten korrekt udnyttede vi varmen optimalt, således radiatorerne altid var kolde i bunden, selv ved udluftning i frostvejr :-)

 

 

 

En fremløbsventil (også kaldet en komfortventil) føler på rumtemperaturen, og en returventil føler på vand temperaturen. på denne måde med begge ventiler får man en optamal styring af sine radiatorer , både komfort og og god afkøling.
I dag sidder man som regel bare en fremløbsventil med forindstilling (flowstyring) så man kan styre mængden af vand der kan løbe igennem ventilen/radiatoren, og derved kan man spare returventilen og samtidigt opnå god afkøling, disse ventiler hedder RA-N eller RA-U
Hvor N er en allround ventil til både fjernvarme og centralvarme og U er bedst til fjernvarme ( kan reguleres mere nøjagtigt)
Håber at det gav mening
Annonce
Nu har jeg set den op igen (med de thermostater m.m. som jeg "tror" sad på før). Jeg tager lige et par billeder i kan se, så kan det være en af jer har et bud på om det er rigtigt.
Jeg skal lige have fundet et sted hvor jeg ligge billederne - jeg vender tilbage.
sådan:
www.cmoller.dk
brugernavn: guest
password: 1234

Ser det rigtigt ud? jeg er mest i tvivl om den jeg har monteret på "retur" - men det passer med de pile der er på T-stykkerne (eller hvad de nu kaldes :-))

endnu et tillægsspørgsmål - kan det betale sig at skifte thermostaterne til nogle nye modeller? og hvad med den fidus der sidder på retur?

Christian
Det ser meget rigtigt ud, vil do lige sige at den nederste (returventilen) skal stå så lavt som mulig , hvor i stadigt kan holde varmen , så virker det bedst. Virker dine ventiler er der ingen grund til at skifte dem, da du jo som jeg har beskrevet tidlgere har den optimale løsning nu. Men hvis du sidder en ny fremløbsventil op , skal du bare lade returventilen sidde.
Ok, tusind tak for hjælpen.
Jeg formoder at det ikke kan betale sig at skifte til de omtalte RA-N eller RA-U ventiler så?
Har det intet at sige at mine ventiler / thermostater er temlig gamle?
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis