hvilken rustbeskyttelse

Jeg vil selv rustbeskytte min bil. Den har været behandlet med Pava før. Er det lige meget om jeg bruger Tectyl, Denitrol, Pava osv. eller skal det være Pava igen? Hvilket mærke er bedst? Jeg kan få Tectyl til en god pris i forhold til de andre.

M.v.h. Jan Carstens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du brugt Pava en gang, er det nok bedst at du bruger Pava igen.

Det er ikke svært give en bil rustbeskyttelse, men det svære er at rense af INDEN den rustbeskyttes. Pava/Dinitrol-centre har nogle specielle kort over de forskellige bilmærker, hvor der står en masse info om hvor de skal renses osv. Hvis du kan få fat i sådan en kort, er det bedst.
En anden ting du skal overveje er at de forskellige centre, har kameraer som de kan stikke ind i de små huller rundt omkring, så de kan se hvor meget der på i forvejen osv.

Du skal også have specielt sprøjteudstyr, til at sprøjte Pavaen i i hulrum osv, som faktisk er de vigtigste steder.

Jeg ville nok overveje det igen, og få sendt bilen til et center.

Mvh
ThomasB
Hej Thomas

Jeg får en speciel sprøjtedyse tilsendt fra Pava Danmark (ca. 250 kr) som kan sættes til en kompresser. Der er slange med dyse på til hulrum. Mht. afrensningen kan jeg godt se at der er en del arbejde, men jeg må bide i det sure æble og gå igang. Jeg har ikke noget kamera til at se hvor meget der er i forvejen, men så må jeg jo give det lidt ekstra. Jeg har jo sparet en del penge på at lave det selv. Pavapris for fuld sprøjtning ca. 2800. Hvis jeg selv gør det: Tectyl: 560 kr./pava 800 kr. kompresser 750 kr. sprøjtepistol 250kr. diverse 300 kr.

Og så har jeg jo ustyret til en anden gang.

Mvh jan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, det lyder jo som en fornuftig løsning!

Det koster vel ikke 2800 for en genbehandlig? Er det ikke kun første gang det koster så meget? Mener jeg fik et Dinitrol tilbud på 1295,- for efterfølgende behandlinger. Måske tager jeg fejl...

Held og lykke, glæder mig til at høre om resultatet..så kan det være jeg kommer forbi med bilen..jeg giver en øl, og du laver min bil imens wink

Mvh
ThomasB
2600-3100 er de priser jeg har fået alle steder her i Odense: Pava, tektrol, dinitrol og hvad de nu hedder. Jeg sagde at den har fået Pava før, for at høre om det var et problem hvis de brugte et andet middel. Måske der er et endnu ikke opdaget kartel i rustbeskyttelsesbranchen her på fyn. Jeg har nemlig en kammerat i nordjylland som også har snakket om priser i det leje du nævner.

Nu er udstyret i hvertfald købt, så måske det allerede bliver i næste uge du kan høre om resultatet. Det bliver med Tectyl og en udsalgskompressor fra Harald Nyborg.

mvh jan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tectyl er vist det samme som Pava ik'?

Hvilken kompressor har du valgt? Den vil jeg gerne vide mere om..kan den bruges til trykværktøj, så som boremaskiner, trykluftssømmaskiner osv. Har selv overvejet en kompressor, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.

Min onkel bruger forresten spildolien fra motoren, til at rustbehandle bilen med. Hans dyt har overhovedet ikke noget rust! Han har også en eller anden sprøjefidus. Hele vognen får en omgang, motorrum, undervogn osv. Men sikke et svineri, når han er færdig.

Glæder mig til at høre mere.

Mvh
ThomasB
Annonce
Hej ThomasB.

Sjovt nok, skriver Mogens Damkier præcis det du nævner - at spildolie er ligesågodt.

Han skriver også, at det ikke er mængden der sprøjes på men hvor! Meget kan være mere til skade end til gavn.

Da han nok er en af vores største "guruer" - har jeg altid lyttet meget til MD. Han har udgivet bøger om motorcykler og om biler og startede et meget proff. tidskrift om biler og motorcykler.

Min medarbejder fik netop lavet en behandling på sin Mercedes for et par måneder siden, og han klagede over, at de metalspåner man lavede 1. gang der blev boret i vangerne blev liggende i dem. Så selvom de så får Tecthyl, er jernspåner vel ikke det man mest ønsker sig i vangerne med eller uden olie.

Det er efter min mening for dårligt, at man bruger tid på at afrense bilen, og så borer huller uden at rense borehullerne!!

Er der nogen der kender et sted med kvalitet, for min bil skulle gerne til behandling inden vinteren?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej JørgenE

Jeg kender ikke MD, men han lyder som en klog mand smile

Jeg fik behandlet min bil på et Dinitrolcenter i Ishøj (det billigste Dinitro center jeg kunne finde). Jeg kan jo ikke sige andet om kvaliteten, at bilen ikke er rustet sammen endnu...meeen det skulle den jo heller ikke være efter 4½ år, da den ikke er en Fiat/Alfa Romeo wink

Du skal være opmærksom på at Dinitrol LUGTER i en uge, hvorimod Pava DUFTER i 2 mdr.

Dinitrol skulle iflg. nogle eksperter være det bedste. Men andre siger sikkert noget andet.

Forresten er jeg HELT hvileløs, når min bil er på værksted. Jeg kan slet ikke klare det.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 11-09-2002).]
Hej

Lige nogle af erfaringerne fra mit projekt "rustbeskyt din bil selv".

En kompresser fra harald nyborg i den billige ende er måske lige i underkanten af det optimale. Den kan bruges, men en større model havde været at ønske.. Især til afrensningen af bilen. Højtryksspuling anbefales ikke af bla. Pava da man så sprøjter vand ind i alle revner og sprækker og det er nærmest umuligt at få tørt. Undervognsvask derfor heller ikke din bil i vaskehal.
Afrensningen foregik der for med mureske, boremaskine med stålbørste og trykluft. Ok resultat, men beskidt arbejde.
Specialsprøjte fra Harald Nyborg med slange til hulrum m.m. Fungerede FINT. Denne sprøjte kan også anvendes med medfølgende dyse til den tykke Tektyl, men kompressoren var ikke kraftig nok. Dette kunne jeg dog sagtens sprøjte på med den alm. malerpistol med udemærket resultat. BESKIDT arbejde, men nemt at få af med petrolium.
En autolift var at foretrække men jeg havde et par ramper jeg kørte henholdsvis forende og bagende op på (240 kr, men havde dem i forvejen.
En weekends arbejde. Materialeforbrug 560 kr.
Køb af kompressor 750 kr, sprøjter, slanger m.m. 550 kr. Ialt 1860 kr.
Næste behandling KUN 560 kr.
Rustbehandling er sgu ikke så mystisk en adfærre.

Mvh jan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men, Jan, hvor finder du så ud af hvor huller skal bores, og hvordan er du sikker på, at der ikke ligger et bundt ledninger du borer ind i? Det er ikke et negativt spørgsmål, men nogle tanker jeg selv har gjort.

Min gamle vogne havde jeg skilt til atomer, så der vidste jeg præcist hvor hvert hulrum var, men det aner jeg ikke i den nye, og de kan jo findes de besynderligste steder, som man umuligt kan finde ud af, hvis man ikke kan se en røngtentegning af bilen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen E

Bilen har fået pava for nogle år siden, så der er boret huller diverse steder. Jeg regner med at jeg har fundet dem alle, og der har den fået igen. Selvfølgelig ville det være bedst med et sprøjteskema, men jeg kunne ikke skaffe et. En positiv ting er at man lærer sin bil rimelig godt at kende på denne måde og ser hvor "alting" er.
En ting man dog skal passe på (har jeg fået at vide) er at lade være med at give den over katalysator og udstødning da der er for kraftig varmeudvikling der.

Jeg kender flere, bla. en vens forældre, som har givet deres biler rustbeskyttelse selv i mange år, og deres golf fra '82 kører endnu.

Mvh jan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også