sporing?

Hejsa

Jeg har lige skiftet samtlige 4 fjedre på min bil. Det gik forholdsvis smertefrit bortset fra at drivakselen røg ud af kardanledet, men det er i orden nu. For 2 mdr siden skiftede jeg 1 baghjulsleje og siden da har rattet synligt været lidt skævt når jeg kører lige ud.

Når jeg så nu kører så trækker den til den ene side når jeg accelerer og trækker til den anden side når jeg slipper gaspedalen. Når jeg kører f.eks på motorvejen så synes jeg at den slingrer en del. Selvom at jeg holder rattet stille og kører ligeud så kan den pludselig slingre til den ene side. Jeg har tjekket for slør i styretøjet og der er intet.

Kan det være fordi at den skal spores efter at den har fået skiftet fjedre? Eller er det fordi jeg kun har udskiftet 1 baghjulsleje bagi? Eller en kombination?

 

MVH

Daniel

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal hurtigst muligt (i morgen) få det ordnet - og det er ikke kun et sporingsproblem.
Der er noget løst i forbindelse med hjulophængningen, der ændrer geometrien på hjulene væsentligt fra træk til påløb.
Det er meget risikabelt at køre med.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

det kan godt bare være en sporring når du har haft fjederbenene af den... så skal den altid spores... hvis den nu skræver eller spidser for meget foran, vil den være ustyrlig ved ligeudkørsel... og når du giver gas, trækker den sikkert til højre og til venstre når du slipper gassen... dette skyldes at din trækaksel er kortere i venstre side og derved tager fat noget før, hvor den højre er længere og kan vride lidt... derfor vil den trække til siden når den får gas... på nogle enkelte biler som honda er det venstra aksel der er længst og så er det omvendt...

Se at få den sporet inden du skal have nye dæk :)
jamen så vil jeg få den sporet. Den gør lige præcis det at den trækker til en side når jeg gasser op og til den anden side når jeg slipper gassen. Jeg har fået alle mine ophæng tjekket og det så meget fint ud. Men betyder det så ikke noget at jeg kun har skiftet det ene baghjulsleje bagi?

MVH
Daniel
nej det kan ikke betyde noget... men jeg har en mazda nøjagtig magen til din hvor jeg har monteret uoriginale bærearme, nye dæmpere, stabilisatorer o.s.v... og den har jeg lige sporet men den trækker stadig lidt til højre når den får gas... jeg tror at gummiet i bærearmene er blødere i de nye arme og kan give sig lidt ved fuldgas
Jeg må give Buch ret. Der er noget meget alvorligt galt med din bil, når den laver de numre med dig. Noget er løst eller ødelagt i dit hjulophæng, måske en smadret gummibøsning eler tæret svingarm.
At det er kommet ifm skift af et baghjulsleje er nok snarere pga at du er mere opmærksom på vognens reaktioner. efter denne rep.
Det er vel ikke således, at du ikke har fået monteret baghjulslejet rigtigt, og det måske er ved at falde ud?? De beskrevne reaktioner svarer dog ikke til denne fejl med en forhjulstrækker.
Håber jeg har skræmt dig til at gøre noget alvorligt ved det NU!

Med venlig hilsen
ktm

 

..næh..

Baghjulslejet sidder helt rigtigt. Jeg har skam fået kikket mit styretøj m.m. igennem og det ser helt fint ud. Nu har jeg været ekstra opmærksom når jeg har kørt de sidste 2 dage, og bilen "slingrer" kun når jeg gasser op eller slækker. Men nu ryger den på værksted til en sporing, og så beder jeg dem lige om at være opmærksomme på andre ting.
man skal altid have sporet når man skiller sådan noget ad for ikke at slide dækkene helt forkert... Det hjalp på min... men den har stadig tendensen... også kaldet torgue steering (moment styring) som netop er længdeforskellen på trækakslernes skyld...
..jamen hvordan får man fjernet den moment styring? Det er jo ikke meningen at den skal være der. Min bil er nysynet og der blev heller ikke der fundet nogle fejl på mit styretøj, så jeg håber det er en sporing den mangler da jeg ordnede fjedrene efter syn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis