1 strengs anlæg til 2 strengs anlæg

Hej Jeg ville hører om der var nogen der ligger inde med viden om at ombygge sit varmeanlæg fra 1 streng til 2 strengs anlæg?

- Hvor stor er besparelsen?

- Skal der ændres noget i fjernvarmeanlægget? 

- Hvor meget af det gamle 1 strengsanlæg kan man genbruge?:
 
-Kan det eksisterende fremløbsrør beholdes ved blot at afprobbe samtlige returløbstilgange og derefter opsætte nummer 2 steng parallelt med den gamle streng, så det nye rør udelukkende er returløbsrør.

Hvis dette er muligt skal returrøret så dimensioneres præsicst som fremløbsrøret med reduktioner eller kan returrøret feks. laves kun i 3/4 tomme? -så det kun er fremløbet der har reduktioner på?

Med Venlig Hilsen

NIO

  
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nio. Din beskrivelse af ombygningen 1 til 2 strenget anlæg er korrekt fremgangsmåde. Det vil være ligegyldigt at der er reduceret imellem tee-stykkerne på det blivende fremløb. Din besparelse er nok svært at sætte en størrelse på, men du vil spare en del strøm da du typisk ville kunne køre med en væsentlig mindre pumpe + at du vil have mulighed for bedre afkøling og slippe for en evt. straf fra fjernvarmeværket. Du ville med fordel kunne udskifte dine ventiler på radiatorerne i forbindelse med ombygning. Det er sådan at RA-N ventiler fra Danfoss har indbygget forindstilling som er regulerbar. Det ville betyde at du ligegyldigt størrelsen på radiatoren ville kunne få en tilfredsstillende afkøling.

Hej Flakhaven

Tak for din besvarelse, men hvordan med det nye rør (til returvandet) kan det laves i en fast dimmention hele vejen eks: 3/4 tomme?

Da det skal laves under meget små kår i en krybekælder, mangler jeg en elektrisk skæreclub der kan arbejdes med dernede, kan du evt, anbefale noget?

MVH

NIO

 

Ja det kan du sagtens og evt 3/8 eller 1/2" op til radiator, 3/8 er nok/ rigeligt, hvis det er fjernvarme
Har du en tryk difference regulator på systemet nu ?? skal du have hvis du skal køre med RA-n eller RA-U , da de ikke kan arbejde under højt differencetryk.
De bedste ventiler er til fjernvarme RA-U da de er meget mere præcise i forindstillingen end  RA-N og de koster det samme.

Hej Smeden Nordfyn

Det er meget dyr Fjernvarme fra et andelsværk!

MVH

Nio

Hej Nio.

Jeg tog som en selvfølge at dit varmeanlæg kørte over en veksler mht. til anbefaling af ventiler. Hvis ikke det er tilfældet synes jeg du burde få det lavet.

Nu ved jeg ikke hvor stor din krybekælder er, men umiddelbart ville jeg tro at slæbe en skæreklub med derned for at tilpasse de nye rør er sidste løsning. Det må kunne lade sig gøre med at tage en del mål, og så skære dem oppe i det fri. Selvom det koster et par ekstra kravleture er det jo også rart lige at få et par mundfulde frisk.

mvh,
Søren 

 

 

Hej igen

Er der nogen der kender til en tegning af et 2 strengssystem?

- har lidt hovedbrud omkring hvad sker der i et sådan system hvis alle ventiler lukker? -og cirkulationspumben forsætter med pumbe?

- Hvor slutter fremløbsrøret?... ( i den sidste radiatortilgang?

- og ligeledes starter returrøret vel på den første radiatorafgang? 

MVH

NIO

Glemte lige det med dimensionen på dit varmerør.

Hvis det er et almindeligt hus du bor i vil et 3/4" være rigeligt stort.

 

Hej flakhaven

Ja helt almindeligt 1 plans hus, så dvs. jeg kan nøjes med at lave hele returrøret i ½ tomme?

MVh

NIO

 

Hej Smeden Nordfyn

Ja, jeg har trykdifference regulator! Desuden har jeg en ny Alpha pumbe som hvis også har det indbygget!

MVH

Nio

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis