1 strengs anlæg til 2 strengs anlæg

Hej Jeg ville hører om der var nogen der ligger inde med viden om at ombygge sit varmeanlæg fra 1 streng til 2 strengs anlæg?

- Hvor stor er besparelsen?

- Skal der ændres noget i fjernvarmeanlægget? 

- Hvor meget af det gamle 1 strengsanlæg kan man genbruge?:
 
-Kan det eksisterende fremløbsrør beholdes ved blot at afprobbe samtlige returløbstilgange og derefter opsætte nummer 2 steng parallelt med den gamle streng, så det nye rør udelukkende er returløbsrør.

Hvis dette er muligt skal returrøret så dimensioneres præsicst som fremløbsrøret med reduktioner eller kan returrøret feks. laves kun i 3/4 tomme? -så det kun er fremløbet der har reduktioner på?

Med Venlig Hilsen

NIO

  
Hej Jeg ville hører om der var nogen der ligger... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der sker ingenting ved at pumpen kører mod lukkede ventiler i et varmeanlæg.

Din beskrivelse af opbygningen af 2 strenget anlæg er korrekt. Dog er der også muligheden for at lave det der hedder vendt retur dvs. den radiator der sidder som den første på fremløbet, er den der sidder som den sidste på returen (hvis du kan følge mig). Du kan dog sagtens bruge den løsning du beskrev til et alm. hus.

 

Hmm , er lidt forvirret nu, du siger det er fjernvarme , men du siger at du hr en pumpe på også ?? er det indirekte fjernvarme ?? hvis det er så skal du holde dig til 3/4 returrør og 1/2 op til radiatorene.
Du har ikke mulighed for at tage et billede af dit anlæg, bare af teknikken, så kan jeg hurtigt forklare dig hvad der skal til og hvordan det virker/skal virke
evt over telefonen

Hej Smeden.

Tror det Nio har er direkste fjernvarme. På et 1 strenget anlæg med direkte fjernvarme vil man jo altid have en pumpe der fungerer som blandesløjfe med returvandet. Formentlig vil han også have en fjv ventil siddende på returen til fjernvarmeværket

Ja selvfølgelig , så har han en opblanding på 1 strengssystemet så han kan styre returtemperaturen , ikke så tit man ser 1 streng anlæg mere , især ikke i mit område, men kan godt se det for mig nu .
Hej Smeden

Har prøvet at indsætte 3 billeder, har lagt dem som vedhæftede filer, håber du kan se dem?

MVH

NIO
Annonce
Hvis du laver det om til et 2 streng system skal teknikken ændres , du skal af med pumpen og den ene rav-k ventil/føler og køre frem direkte på fremløbsrøret til radiator og retur direkte på retur til fjernvarmen, imellem det skal trykdifferencen sidde , men din varmtvandsbeholder/ varmtvands veksler skal monteres før trykdiff. det vil sige at fra hanerne fra fjernvarmeværket skal du have af til varmt vand først , efter det skal trykdiff. sidde og derefter til radiatorene. Det skulle være det, men nok lidt af en opgave hvis du ikke har rodet med det før. Men ikke umuligt.
Selvom dette indlæg er gammelt er det stadig relevant :-)
Jeg er nemlig ved at skrotte mit oliefyr og omlægge til fjernvarme og jeg har et 1-strengs radiator system installeret

Vil gerne høre om der er en der kan tegne et diagram som jeg kan benytte?
jeg har 1 strengs radiator anlæg + gulvvarme til 2 små rum. Jeg forventer IKKE at opsætte vandvarmer med vil benytte varmeveksler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis