Design - hvilke træsorter syntes du?

Hej,

Vi har købt et hus, hvor vi ønsker at ligge Ask plankegulve. Huset er et gl. 70'er hus med "maghoni" vinduer og døre og denne farve går igen indendørs på vinduerne og på terassedøren.

Vi har nu forelsket os i et køkken med Valnød bordplade og i hvide elementer. Men nu er det mit spørgsmål - kan man mixe farverne/ træsorterne på denne måde uden det vil virke dumt rent udseende mæssigt? Vi har nemlig planer om at købe et stort lang bord i eg, der skal stå i vores åbne køkken alrum.... Dvs. 3 forskellige træ-sorter...

Hvad er din holdning - for og imod og hvorfor....

Bøgen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Ja det gør man mere og mere. Hvorfor skal hele boligen have det samme udseende, det bliver da kedelig i længden.

Det er en fornøjelse og kan gå rundt at se de forskellige træsorter, det gør boligen

interesant og personlig.


Med venlig hilsen

Søren

Det må nødvendigvis være "hver sin mening" . Personligt har jeg det modsat Anjins-Honey. Jeg synes flere træsorter i samme rum giver et "uroligt" billede. Specielt hvis de ikke komplementerer hinanden, eller står i direkte kontrast. Et par eksempler: Eg og fyr = no go. Mahogni og Teak = no go. Eg og Mahogni = ok. Er der endvidere tale om forskellige typer af overfladebehandlinger, skal man tænke sig ekstra godt om. Hvis i fx. vælger en bordplade i olieret valnød, som giver det mørke træ en dyb glød, vil et lakeret egetræsbord ikke stå godt til. Så skal Egen istedet være enten hvidvasket i sæbe eller være olieret.

Det kan lyde som en videnskab - og måske det blot er mig som er pernitten, men jeg er trods alt træmand til daglig , så jeg ser mange gode og dårlige "kombinationer" i mit arbejde. Der findes ingen lovgivning på området (med undtagelse af en æstetisk måske), men hvis man ser sorterne stillet op på forskellige måder, vil man i de fleste tilfælde kunne se hvad jeg mener.

Mit bedste råd ville være at i brugte lidt ekstra tid ved et køkkenfirma på at lægge deres bordplade prøver op ved siden af hinanden - på kryds og tværs. Herved har i lettere ved at danne jer et indtryk.

Mvh KJ

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo men det var også sådan før, at alt skulle være samme træsort, men tiden har andret sig de sidst fem år, og man er mere åben for at bruge forskellige træsorter.
Dette gjorde Designer Hans J. Wegner også på nogle af sine stole i halvtredser og tredserne, og det er ved at være på mode igen. Også det samme at bruge f. eks en ensfarvet stof og en stribet stof på samme sofa. Selvfølgelig er det ikke helt ligegyldig hvordan, men her spiller ens personlige indretning jo også ind.
Jeg er også træmand i det daglige.
Iøvrigt vil et hvid køkken og en Valnøde bordplade se enormt godt ud, men husk at holde det olieret, og ikke tørre pladen af med en klud med opvaskemiddel (Sulfo) for det tager olien igen på pladen.
Iøvrigt ville jeg vælge valnødpladen med split(lyse striber i), for det første vil den være mere praktisk og den er billigere end en plade uden split. En plade uden splint vil også være mørk og måske lidt dyster.
I skal regne med at valnød pladen bliver lysere med tiden.
Spisebordet kan findt være i lys eg, og her vil jeg så absolut anbefale at i vælger bordet sæbebehandlet, for det bliver det pæneste i længden, hvis i vel og mærke bruger sæbespånerne (og igen ikke opvaskekluden med sulfo, kun ren vand eller sæbespåner).
Den mørke valnød vil også farvemæssig gå tone i tone med mahognien.
Iøvrigt er et køkken jo også et stykke inventar, som man har i mange år, hvor man måske skifter spisebordet ud op til flere gange i køkkenets levetid.
NB: Askegulvet bliver også mere gult med tiden.

Med venlig hilsen

Søren
Hejsa

jeg er nu mere enig med KJ. Der er bare nogen træsorter der ikke passer sammen - f.eks bøg og eg (i mine øjne). Det er jo ikke kun farven der spiller en rolle, men også hvordan træet ser ud, altså hvordan åretegningerne er osv.

Jeg kan desværre ikke huske hvordan valnød ser ud, sådan i real-life, og et billede på en skærm er ikke nok.

Vi har mest eg, men i forskellige toner, fra et lyst (men ikke hvidtet parketgulv), til et rimeligt  mørk spisebord og køkkenbord (der er naturolieret). Køkkenbordet er ikke helt så mørkt som valnød, men det vist tæt på.

mvh
Jørgen

Den er svær - for smag er jo heldigvis individuel. Men som det nævnes, er der nogen træsorter, der næsten skriger mod hinanden.´

Noget andet er indretningen (placeringen) og farver på låger, vægge, stole m.v.

Vil anbefale I får lavet nogle tegninger af køkkenet med de foretrukne træ-arter, så I får et indtryk af farverne og forholdene. Dernæst kan I se på produkterne "in real life" og sammenligne dem.
Vær meget opmærksom på, hvilke møbler der "træder i karakter". Et markant bord vil fjerne fokus fra køkkenbordpladen - og dermed er det bordet, I skal prioritere i valg af træart.

Alt andet lige ville jeg holde mig til to arter - og skal det være tre, skal to af dem være meget lig hinanden i nuance (f.x. går et sæbebehandlet bøgebord meget bedre med et ludbehandlet fyrretræs-gulv end et lakeret (der gulner med tiden)).

 


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis