Wallas oliefyr.

Hej !

Er der mon nogen der vil bruge lidt tid på at forklare lidt om varme i både. Fordele / ulemper / fare o.s.v.
Vi har en Nimbus 26, fra 1982, hvortil der hører et Wallas oliefyr, som vi påtænker at geninstallere.
Findes der andre mere sikre løsninger, eller er dette den bedste løsning.
På forhånd tak.
Venlig hilsen nibinora.

Hej ! Er der mon nogen der vil bruge lidt tid... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej nibinora.
Bare rolig det er bare Andy og jeg der lige skal lave lidt sjov med hindanden.
Men Andy, grunden til at du ikke må bruge det lille camping komfur er på grund af den måde gazflasken tilkobles brænderen, jeg ville da også blive grov ke a det hvis jeg hørte om at du og dine kære havde "gravet" et dybt hul i Svendborg sunds bund- BOM !
Og ja lad os få nogle flere Vikkinge skibe Krage joller Smakker o.s.v. og selvfølgelig med goe gammel dags Bomullds sejl.
Det er så lige der jeg ikke fatter en disse... Vi må lave mad på en bombe udendørs men ikke indedørs??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen der er ingen grund til ikke at instalere det fyr igen, da vi købte vores båd var der fyr i, det virkede bare ikke og min bedre halvdel mente ikke det var nødvendigt at ofre guld på at få det til at virke, men der var ingen tvivl i foråret, hun ville nemlig ikke fryse en gang til, en båd er dejlig når solen skinner, den er også dejlig i regnvejr når vi starter fyret, tidliger var der klamt og fugtigt efter et par dage med regn, nu startes fyret og alt er dejligt, så bare se at få "luksus delen" monteret og du vil aldrig fortryde det, du skal bare huske at din "strømbank" skal være tilpas stor, ellers må du nøjes med at bruge fyret i havn hvor "livlinen" er tilsluttet.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Ja I er sørme heldige, At være gift med et kvindemenneske der vil have varme. Min kone er "gammel" spidsgatsejler og hun mener kun det har noget med påklædningen at gøre. Jeg har ellers et velfungerende fyr liggende på loftet, MEN til vinter Kommer det I båden.
Hilsen Finn Gevind
Skrevet af grandoldman den 10-10-2008 16:12
Det er så lige der jeg ikke fatter en disse... Vi må lave mad på en bombe udendørs men ikke indedørs??

Hvis du har komfuret i båden, der er et lukket "Kar" vil eventuel udsivende gaz lægge sig i bunden af båden med et efterfølgende BOM
Bruger du komfuret udendørs blæses gazen ud over et kæmpe areal
Annonce
Skrevet af Finn Gevind den 10-10-2008 22:01
Ja I er sørme heldige, At være gift med et kvindemenneske der vil have varme. Min kone er "gammel" spidsgatsejler og hun mener kun det har noget med påklædningen at gøre. Jeg har ellers et velfungerende fyr liggende på loftet, MEN til vinter Kommer det I båden.
Hilsen Finn Gevind
Pas nu hellere på at hun ikke hævner sig, du ved jo godt at gamle trædamer har sjæl. En stor mangel vare i de hersens plastik baljer

Sidder i ikke og mangler et indlæg, om følgerne af alle disse fyr i havnen. Det stinker og støjer, der burde være en regel om at, de, der har fyrudblæsning agter, fortøjer modsat liggende både, således at deres varmebehov ikke forpester aftenhyggen i andres cockpit.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo da !! Endnu en tanke at tage til efterretning. Er lugtfri petroleum
mon en ide ??

Venlig hilsen nibinora
Lynæs det var jeg inde på i mit første svar i denne tråd.
Det er dyrt at vedligeholde sådan et fyr og det skal bruges jævnligt. Evt taget ud og ned til en der har måle- og justerudstyr.
Er sådan et fyr justeret 100% skal man ret tæt på udstødning før det kan lugtes.
Men ja det er skidt med sådan en udstødning lige ind i siden af sin egen båd. Fuldstændig som når en motor startes og bare ligger i tomgang i havnen.
Havne-miljømæssigt så er vi lykkelige for vores gasfyr for vi kan slet ikke lugte noget som helst.
Et dårligt vedligholdt dieselfyr kan lægge en havn i røg på en stille dag, når det tændes.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af nibinora den 11-10-2008 18:37
Jo da !! Endnu en tanke at tage til efterretning. Er lugtfri petroleum
mon en ide ??

Venlig hilsen nibinora

Det er kun lugtfrit så længe fyret er 100 % iorden, ellers stinker det lige så meget som ren petrolium, der forsåvidt heller ikke stinker hvis fyret er ok. Grunden til at det stinker er at der føres ubrændte gasser med ud i skorstenen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis