Wallas oliefyr.

Hej !

Er der mon nogen der vil bruge lidt tid på at forklare lidt om varme i både. Fordele / ulemper / fare o.s.v.
Vi har en Nimbus 26, fra 1982, hvortil der hører et Wallas oliefyr, som vi påtænker at geninstallere.
Findes der andre mere sikre løsninger, eller er dette den bedste løsning.
På forhånd tak.
Venlig hilsen nibinora.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Al brændbart i en båd skal passes med service, vedligeholdelse og være rent. Ved ikke om det kører på petroleum eller diesel?? Diesel må være det mindst brændbare, der er ikke let antændelig dampe ved normalt brug.
Min erfaring er mest med dieselfyr til minibusser og jeg har endnu ikke set et fyr lave ulykker. Dårligt vedligholdt kan de ose noget så voldsomt. Normalt vedligeholdt kan de ose når de tænder op og det generer jo både en selv og naboer i havnen.
Varme i en båd er genialt, vi har jo ofte kolde nætter, også om sommeren.
I vores båd er der et gasfyr og det er vi ganske glade for, når vi småvåde og kolde går i kahytten og får den varmet op og tørret.
Jeg ville monterer det igen, men få en proff med på sidelinien så alt bliver lavet rigtigt og sikkert. En proff kan også være en der selv har rodet med sådan et fyr i mange år eller selv haft et monteret.
Helt uden erfaring skal man nok lige tænke sig om.. om det er båden og ens liv værd.
Jeg ville selv monterer det og så betale mig fra at få det serviceret og testet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej "grandoldman".

Tak for svaret.
Det er et petroleumsfyr, og vi har mulighed for at få Tjekket af en "proffer".
Venlig hilsen nibinora.

Efter min mening så er det jo bare at komme i gang og så nyde den dejlige luksus det er at have varme.
Hvis det er det jeg har fundet på nette så er der både luftsuge og luft "puste" slange, så den kan suge det "fodkolde" luft og varme det og puste det ind igen. Sådan er det også på vores gasfyr og første aften det var koldt, blæsende og regnede og vi spiste med fyret tændt var den rene luksus.

Svendborg

Men tænk at give så mange penge for det, når du bare kunne tænde Primussen og stille lugen lidt på klem i 10 minutter, hvorefter en ganske almindelig petroliums lampe kunne holde temperatueren ved lige lige, til du faldt om på køjen.
Jo jo, men samtidig kan fyret sættes til at holde en konstant temperatur,
det kan godt være at det er blæret men det er også dejligt, vi har selv et ardic fyr i båden, en Vega fra 74, det bruges ikke meget men når det er fugtigt og køligt, kommer det igang.
Ps. det var i båden da vi købte den, vi kar kun renoveret det - det havde nemlig ikke kørt i mange år.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Annonce
Ja det er da en sjat penge men det er et fyr hjemme i hytten jo også.
Jeg læser det som om det er et fyr der fulgte med båden og så er det da enenu mere dumt at bare lade så mange penge ligge.
Jeg kan stadig huske du gav mig på puklen for at bruge et gaskomfur inde i en båd og nu mener du man skal bruge åben ild til at varme en båd op.
Jeg er da meget mere tryg ved at bruge et fyr der er lavet til formålet end åben ild hvis jeg fryser.
Men uanset om det er i båden eller ej, så er det en fed luksus at kunne få varme mens man spiser sin skipper lapssovs... ;)

Svendborg

Grunden til at jeg gav dig på puklen var jo at det gazkomfur du brugte, ikke var godkendt til indendørs brug. Jeg har nemlig et af samme slags, min ven.
Grunden til at jeg gav dig på puklen var jo at det gazkomfur du brugte, ikke var godkendt til indendørs brug. Jeg har nemlig et af samme slags, min ven

Det er jo nok fordi det er amerikansk udviklet og så går man med livrem og seler for at undgå sagsanlæg. Det er jo farligt hvis flammerne bruger alt ilten. Det er det samme med den faste installation.
Men jeg mener at ALT åben ild i en båd skal være under opsyn, hvis man kan sige det sådan. Et fyr er lidt i området af en motor - benzindunk - altså brugt med omtanke og vedligeholdt - ikke farligt.

Svendborg

Hej I 3  !!!

Da jeg startede mit spørgsmål, var det ikke for at rippe op i gamle uoverens-temmelser, men for at få nogle gode råd evt. erfaringer. Udveksling af erfaringer gør jo os alle lidt klogere.
Jeg har hverken planer om at lave bål i styrehuset eller fyre op med pengesedler eller blære mig !!!
Der hører et Wallas petroleumsfyr til båden, som vi bare har afmonteret i et par sæsoner, og nu ønsker at geninstallere, og var derfor interesseret i kommentarer desangående.
Det er vi stadig.
Venlig hilsen nibinora.
Jeg mener ikke du ripper op i noget - Men tror at Håndværkeren helst så os alle sejle i vikingeskibe eller noget lidt ældre (<- joke)

Svendborg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis