Støvsuger til betonstøv?

Jeg skal igang med at tapasere og male hele huset invendigt. Men inden skal jeg have rillet nogle ekstra rør i nogle af væggene. For det ikke sviner for meget skal jeg bruge en støvsuger der kan tåle det fine betonstøv. Da jeg tager et rum af gangen, skal jeg bruge støvsugeren 6-7 gange, og hvis jeg skal leje den, løber det op i ca 2000kr totalt. 

Derfor vil jeg købe en, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal vælge. Jeg satser på at finde en til under 1000kr.

Jeg har set på nogle stykker

Nilfisk-Alto, Buddy 15, Våd/tør støvsuger    ca. 500kr
Kärcher tør/Våd støvsuger A2004                    495kr
Bosh Pas 11-21                                           ca. 700kr

Kan nogle af disse tåle det fine betonstøv

Desuden skal jeg bruge den til min kap/gering sav, generelt til garagen osv.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at den støvsuger skal kunne holde skal det være en cyklon, det er altså ikke noget man lige går hen og køber.

Puds og betonstøv er dræbende for en alm. støvsuger, der går støv gennem filterne og sliber lakken af viklingen på ankret i motoren. Så den helt fine støv undgår i nok ikke.

Skal det være billig, køb en 4-5 stykker i en genbrugsforretning, og så på losseren med dem efterhånden som de opgiver.

Alternativ, dusch svag med vand medens der rilles og skæres så støver det ikke.

Jeg har så ikke prøvet netop beton støv.
Men vi købte en "poseløs" cyklon støvsuger, her i foråret. Jeg er måske lidt skuffet over dens brugervenlighed og at den er noget klodset. Men den er helt superb mht. til at sluge underlige ting uden at stoppe til, jeg har brugt den som suger til rundsaven iforb. med noget ombygning og erfaringen siger helt klart at det fungerer.
Det aller fineste støv tages af et filter i midten af cyklonen som den selv banker, eller banker man det af iforb. med tømningen.
En lille irriterende ting er at hvis der kommer små genstande med i bøtten snurrer de rundt og laver en infernalsk larm.
Harald-Nyborg havde for noget tid siden nogle Wasco våd/tør støvsugere til ca. kr. 200,- pr stk. Jeg har med fordel brugt disse. Bare en god klat vand og lidt sæbe i bunden af maskinen, så tager den næsten alt støv (det virker dog ikke så godt med træspåner, her er det smartere at bruge en pose). Husk at tømme maskinen dagligt eller når der begynder at flyde lidt rigeligt ovenpå, eller den begynder at smide støv gennem filteret. Så holder den sagtens til masser af støv. Jeg har renoveret næsten 250 kvm af mit nye hus nu, og har "kun" fået smadret to af disse indtil videre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også