Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

62 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med fare for at lyde "grov" så vil jeg anbefale en med din manglende viden om både træ og stålskibe, at bygge på land.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 03-10-2008 23:53
Med fare for at lyde "grov" så vil jeg anbefale en med din manglende viden om både træ og stålskibe, at bygge på land.

Jeg syntes nu ikke du lyder grov Lynæs, men som du ved så er det sjældent at unge menesker vil høre efter de ældres erfaringer.
Jeg vil faktisk også fraråde jer at gå igang med sådan et projekt til i ved meget mere om både. Både Lynæs og jeg har set masser af tilfælde, hvor unge håbefulde menesker er gået igang med diverse skibs projekter som så efter hånden er løbet ud i sandet på grund af uvidenhed.
Der er to meget væsenlige fatorer, Tålmodighed og masser af penge på kontoen. Og her snakker vi ikke bare om et par tusinde kroner men mange hunrede tusinde kroner, for mange gange når der startes på sådan et gammelt skrog, følger der også en masse reperationer med, før i kan gå i gang med det som det egentlig handler om.
Så tænk jer nu lige en ekstra gang om og vil i så aligevel gå i gang med projektet, skal i lave en kontrakt med hindanden på papir der skal tinglyses så ingen bare løber fra sit ansvar. Selvom i lige nu er gode venner, kan der virkelig opstå problemer som kan udvikler sig til fjendskab i stedet for.
Så brug lige det i har imellem ørene en ektra gang.

V.h.  Håndværkeren

Der er sikkert en årsat til, at landvindinger fortrinsvis er foretaget af yngre "kræfter" - hvis ikke man tager hovedet under armen, sker der aldrig noget.

Når det er sagt, kan jeg fortælle jer, at der i Holbæk i øjeblikket er 3 både til salg i vores skudelaug, en glasfiber (Fænø 36) - en ombygget fiskekutter, og en gammel stålbåd.

 

Fælles for dem alle er, at de koster i omegnen af 600.000 kr, og 2 af dem har været beboet. (og nej, jeg er ikke involveret i salget).

 

Bare en ide. Så kunne i jo prøve at trække på andres erfaringer (noget med ca. 60.000 kr i årlige omkostninger, og gummistøvler på, for at kravle ind på en mørklagt bro om morgenen for at komme på arbejde).


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tak for alle 3 svar, men i har desværre ikke kommet med noget der kunne overraske. ;)
Vi har virkelig tænkt, tænkt og tænkt både om det virkelig er det vi vil og om vi kan overskue alt det arbejde der ligger i, for vi ved at det bliver hårdt.. også hvorfor lade sine drømme løbe ud i sandet, vi vil hellere ofre på den nu end senere, i form af det press der medfølger. Vi har heldigvis også folk omkring os der vil give en hjælpende hånd.

Lige nu søger vi gode råd og tips så det kan blive så god en start som muligt og vi har kig på en fiskekutter. Men vi har fået så mange forskellige råd rundt omkring at det ikke er til at se hvilke der er bedst at følge, havde håbet på i kunne hjælpe herinde.
Desuden kunne jeg godt have brugt nogle gode råd om hhv stålbåd og træsib.

Er der nogen hjælp at hente? :)
Så ville jeg nok vælge et stålskrog, når det er til en husbåd, eventuelt en ældre pram hvis den ikke skal kunne sejle selv. problemet med begroning betyder mindre for et skib der skal ligge stille, der vil det nok være rimeligt at hive den på land hvert 5 år for at rense og eventuelt reparer bunden.
Det i skal tænke over er at det sker at vi har is i havnene og hvis et træskib ikke er isforhuset kan isen ødelægge bordene ret meget igennem årene, des uden er et træskib jo meget fugtigt i træet, så ved rigtig hård frost kan det skade træet. For som i nok har lært så udvider vand sig når det fryser, d.v.s. det splitter træet indde fra. En anden ting i forbindelse med et træ skib er at dækket skal holdes tilpas fugtigt i de varme sommer perioder, ellers sprækker det og så har i den helt store bruser under dæk ved regnvejr.
Der er naturligvis mere charme ved et træskiv, altså hvis i ikke bygger et kæmpe kolonihave hus op på det, men holder jer til det maritime islæt.
Annonce
hej jeg er også en af de skøre der gerne vil flytte i båd i løbet af de næste par år [vi har lige en knægt der skal være færdig med skolen]men selvom vi nu sejler rundt i en træbåd ville jeg ikke flytte ind på en .har du prøvet at kikke på e bay efter en stor glasfiberskude som trænger til en kærlig hånd den skal jo skilles ad for isolering så den invendige stand er ligegyldig.med en træbåd vil du få mange overraskelser med råd vandindtrængning og andet godt. med en stålbåd er det rust og kondens du skal slås med så tænk lige en ekstra gang især når du ingen erfaring har.

der er altid solskin bag skyerne

Tak for de konstruktive svar vi har fået :) Det hjælper en hel del.
Dog tænker vi om det kan lade sig gøre at købe et træskrog/skib og beklæde det med glasfiber? Vi ved man oftest bruger det som sidste udvej men i dette tilfælde handler det simpelthen om prisen på et stålskrog (hvilket vi har meget svært ved at finde, hovedsaligt en passende str?!) og at vi er faldet for de typiske trækuttere, en velfungerende fin fiskekutter. Ville vi kunne få kutteren op af vandet nu og lade den tørre så godt som muligt efter nedslibning og derefter, om nogle måneder putte glasfiber på den? Mest for at stoppe fugten i at trænge ind, også i fremtidig isolering. Vi ved ikke hvad der er smartest at stille op på dette punkt?

Hvis du vil lægge glasfiber på, så er det altså ikke om et par måneder, men om mindst et år. Og så skal du have den inden dørs fra starten. Og istedet for at slibe den skal du sandblæse skroget, det giver en meget bedre vedhæftnings evne til glasfiberen, desuden skal du tænke på at det ikke er nok med blot et par lag, du skal op på en tykkelse af mindst 10 mm. i den del der er over vandlinien og min. 15 mm. under vandlinien.

Jeg kan som eksempel oplyse dig om at en glasfiberbåd på 16 m. er 15 mm. over vandlinien og 30 mm. under vandlinien.

hvis kutterren er i god stand ville det være helt skørt at belægge den med fiber det største problem med at holde den tør er dækket men hvis i får fat i et godt skrog kan i bygge dæk og bygninger op i glasfiber seller aluminium men det koster . er det meningen at det skal være et sejlende skib eller noget der bare skal ligge fast.men uanset hvad i gør skal i have en bådebygger med ind over en alm tømmer snedker har ikke den samme evne til at lave noget harmonisk på en båd derfor ser man så mange fortvivlende projekter som har kostet en formue og som ender som sankthansbål.prøv i stedet at køre til nykøbing falster der ligger 3 svenske landgangsbåde de er ikke kønne men i rigtigt god stand snak med havnefogeden om hvem der ejer dem mener at prisen kun er omkring 100kg med 2 velfungerende motorer 220 v generator samt oliefyr der kan i indrette lastrummet til beboelse hurtigt og senere gå i gang med at lave dæksbygninger.og den er allerede isoleret fra starten.

der er altid solskin bag skyerne

Vi har tænkt os at lave en "sejlende lejlighed". altså en lejlighed indeni båden - derfor skal kunne sejle. :)
Vi har allerede en træbåd i tankerne og har egentlig ikke lyst til at købe en "færdig" husbåd da vi selv finder projektet spændende med at opbygge fra bunden. Vi har planer om at gøre den så selvforsynene som muligt - vand - strøm.

Det vi frygter mest er fugtigheden og at der opstår råd derfor så vi det som en "god ide" at beklæde med glasfibrer. Altså tage båden på land nu her snart (hvis vi får den købt) og så så den slebet ned af en art så den kan tørre bedre, ombygge den (installationer, isolering, rum, dæk, dørk osv), og så engang til sommer få den beklædt med glasfiber (netop fordi vi frygter råd). Er det helt ude i hampen?
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også