Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

Vi er ved at finde en passende båd til vores... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er helt ude i svampen det vil næsten helt helt sikkert fremme svampe prosessen .bag ved glasfiberen vil der altid stå fugt som ikke kan trække ud og der vil svampen gro rigtigt godt også hvis du lægger det på dækket vil det samme ske.næsten alle gamle kuttere har svamp eller råd i et eller andet stadie og når du pakker det inde kan det nærmest eksplodere.prøv at kontakte en fagmand for gode råd selvom i skal bruge et par tusind kan det være givet godt ud.har selv haft 6 træbåde og har haft brændt næsen på et lækkert projekt når man handler med hjertet går det galt .

der er altid solskin bag skyerne

Ja vi må hellere få fat i en bådbygger! Kan være håndværkeren kan anbefale os en hernede omkring? :)
Ellers må vi forberede os med noget svampedræber.
Kære optimist,jeg er bange for at, der gået hul på dit vrøvlefilter. En tæt overbygning og en passende udluftning, så vil svampeangreb få det sværere, de foretrækker fugt, og jeg kan sige at da jeg for mange år siden lagde fiber på overbygning og dæk på min Houkutter flød den efter et par måneder ca 3cm højere, altså mindre fugt i skibet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har desværre haft købt en super motorbåd som som havde fiber på dæk og overbygning der var løbet vand under fiberen fra vindueskanter og lignende så jeg taler af bitter erfaring jeg skal ihvertfald aldrig ha noget med fiber på udover ruftaget.jeg var heldig at få solgt den men de kostede mig alligevel 40 kg.så rent vrøvl er det ikke.

der er altid solskin bag skyerne

Dit svar viser da ellers at, det ikke var metoden, men derimod udførelsen, som ikke var ok, det havde vel også fået råd uden fiberen. Det er aldrig ligegyldigt, hvordan ting bliver lavet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
fiberen var pålagt på værft 5 ar tidligere.

der er altid solskin bag skyerne

Det var så ingen garanti for ansvarligt udført arbejde. Der har nu været fiber på Tøffen i mere end 28 år.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så det kan lade sig gøre med succes? Selvfølgelig hvis arbejdet udføres korrekt.
Det kan det, men ikke på din måde efter 2mdr. så skal der ihvertfald kunstig tørring til, og du må regne med alt andet også tørrer ud, og overbygning og dæk bliver pisse utæt, derfor lagde vi på også der. Det bli'r hammerdyrt. Hvor stor er båden ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej vi havde heller ikke regnet med den kun skulle stå i 2mdr, men i næsten et år mens den bliver sat i stand. Den er kun 60 fod :D
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også