1 på 2: Hvor stort overlap?

Hej! Jeg skal til at beklæde mit redskabsrum med 16x100 mm brædder, som 1 på 2. Men jeg er i tvivl om hvor stort overlappet mellem det inderste brædt og det yderste brædt skal være? er 1 cm nok, eller skal man op på 2 cm eller 3 cm?

Og er der nogen måde at vende brædderne på, der er bedre end andre?

Sidst: Hvordan skal henholdsvis det inderste og det yderste brædt skrues fast?

Håber I kan hjælpe :).
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg byggede udhus/carport brugte jeg 2 cm. overlap i hver side, d.v.s et 100 mm. "yder"brædt havde 6 cm. "luft" i midten. Det yderste brædt blev sømmet i mellemrummet, så brædderne kan arbejde uafhændig af hinanden. Ellers ville de inderste brædder nok flække i kanten.

Logisk set kan man jo så udregne, at der var 6 cm. luft mellem de inderste brædder.

De inderste brædder blev sømmet på først, og som ovenfor anført de yderste til sidst.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du kan formentlig nøjes med 1½ cm - men længere ville jeg ikke gå ned.
Vend kerne-træet udad, så vil det yderste brædt presse ind mod de bageste - ellers risikerer du en masse revner.
Har du vindpap bag?

Jeg plejer også at sømme/skrue midt i alle brædder. Er begyndt at bore for, for ofte er det træ man får, så vådt, at det kan flække med tiden ved sømhullet.

Husk - så meget frigang over jorden, som du kan komme afsted med under hensyntagen til udseendet. Sæt evt. en eternitplade for neden og hold træet 20 cm over jord.

Mvh.

Jan R.
Mange tak for rådende. Jeg bruger 1½ cm.
"Reglen" for 1 på 2 beklædning er mellem 16-25 mm overlap. 1. lag sømmes med et søm i midten af brættet. Andet lag sømmes med to søm - MEN her er det vigtigt at du ikke sømmer begge lag. Forstået således at du ved sømning af andet lag sømmer i mellemrummet mellem 1 lag.....er du med???....hmm hvis du har et overlap på 16 mm - skal sømmet på andet lag ideelt set ligge omkring 17-19 mm inde på nummer 2 brædt....måske lidt lettere at forstå :-)

Det vil også sige at du skal have to forskellige søm. Første lag skal - i det tilfælde sømmes med f.eks. 60mm søm og andet lag med 85 mm søm. Sømmene skal være varmforzinkede.

Husk at skære enden at brættet i smig så vandet løber af - 15-25 grader.

du vender kernetræet/marv-siden udad af flere forskellige årsager. Bl.a. at det er den side der bedst tåler vandpåvirkning osv, men også af hensyn til træets krumning ved udtørring - som Jan R. i øvrigt også kommer ind på

Sidst men ikke mindst - god arbejdslyst

hej
Er det ikke noget med at en på to skal udføres med bom-kant mod bom-kant. Altså kernen indad på den inderste bræt og kernen udaf på det yderste bræt. Sådan mener jeg det skal være. Så vidt jeg husker.
Det er også rigtigt at brædderne skal kunne arbejde uafhængig af hinanden. Så sømmer man gennem begge brædder., vil man risikere at de flækker .
Mvh 777
Annonce

Hej BOSO. Godt svaret til malkekoen og kanon slut citat x3
og 5 point Mvh.

til 777 - du har ret, bare ikke ved 1 på 2 beklædning. Hvis du derimod havde lavet et hegn ville det have været fremgangsmåden

Desuden -  hvis det er kvalitets beklædningstræ burde der ikke være voldsom mange bomkanter
TUSIND TAK FOR SVARENE!!! Er kommet langt i dag :).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis