Mørtel ved rygningssten smuldre

Sidste sommer (2007) omlagde jeg mine cement rygningssten i en mørtelblanding der hed 6,6% bakkemørtel og iblandede korrekt mængde cement og vand.
Nu i år (2008) smuldre mørtelen, og kan fjernes med fingrene og rygningsstenene, kan løftes af uden brug af værktøj.

Hvad er der galt ???

Jeg har spurgt mørtelfirmaet, der svarer at den 6,6% bakkemørtel, indeholder formeget kalk og man nu vil anbefale en færdigmørtel der hedder KC 20-80-550, samt at "SVUMME" stenene med en mørtel der hedder C 100/400, der skal ligge i mindst 1 døgn, før man påbegynder lægningen.

Dan jeg stod ved min mellemhandler og skulle afhente mørtelposerne, var der tilfældigvis en proffessionel murer, der overhørte samtalen og brød ind med ordene, "den blanding vil også smuldre" og at han og firmaet brugte en sand/ cement blanding der hed 1-3 og ingen kalk, så jeg lod poserne ligge, for at undersøge hans påstand.
Jeg tog hjem og ringede til et familiemedlem der også var murer med mange års erfaring, der stort set fortalte det samme, at der ikke måtte være ret meget kalk i en rygningsmørtel, så nu prøver jeg at spørge D´herrer experter på dette site, om deres erfaringe og viden, ang. hvilken blanding man skal bruge til lægning af cement rygningssten, så den ikke smuldre eller blæser af i den næste storm.

Venlig Hilsen og tak.

FC
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en uskreven lov som du har brudt - aldrig mørtelblanding på rygningssten:-) Det er helt korrekt som de siger med den blanding. Det skal være meget mere stærkt, end det du har gjort.
Det er nu ikke helt rigtigt. en 20-80-550 mørtel er EKSTREM stærk. Køb den som tørmørtel og overhold blandetiden så er der ingen problemer i det.....efter alle kunstens regler. >Rigtigt at mange ligger den i c100/400 (som bare er grus 0-4mm og cement til info). Ville aldrig selv smide rygningssten på med c100-400!!!! Men rigtig at du skal svumme den med enten c100/400 eller fliseklæb

Men det gamle du har brugt er alt for svagt!

Ps. Blandetiden på tørmørtler er vigtig, produktet er ikke til at arbejde med hvis det ikke blandes en 10-20min

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Til MURERMESTER og fra "intet navn"
3/10.08

Jeg vil sige din mange tak for dit svar, man bliver jo i 7 sind når man læser de 2 foregående svar.

Jeg har snart læst så meget om kalk, cement, sand, i alle afskygninger, så hvis man ikke var forvirret, så bliver man det af at læse hjemmesider om ovennævnte.

Kan man ikke selv købe kalk, cement og sand og selv blande det efter sin egen overbevisning???
jeg har læst et sted at det skal være hydra kalk og bakkegrus 0-4 mm + cement ... selvfølgelig.

Vdr. blandetiden, har jeg læst på en mørtelfabriks hjemmeside, at blandetiden bør være mindst 5 min. og max 10 min., da mørtelen efter 10 min. begynder at blive svagere og efter længere tid, jeg kan ikke huske hvor lang tid, måske 20-30 min., kunne den svækkes med op til ca. 30% ???

Hilsen og tak

FC
Det kommer an på hvilken fabrikant tørmørtel du bruger derfor læs på bagsiden af posen. Kan ikke betale sig at blande mørtlen selv og slet ikke efter egen overbevisning.
Ifølge bøgerne kan rygninger ligges i 50/50 eller 20/80 550. Læg den i 20/80 550 som du køber færdigblandet- Den er stærk nok medmindre du måske bor første række ud til vesterhavet

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Selv om tråden her er ved at være lidt gammel, vil jeg gerne have lov at tilføje, at der findes en fin beskrivelse af fremgangsmåden her, synes jeg.

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=385

/Ole
Er der ikke også ler i alle bakke materialer, med mindre de er vasket. Er ler ikke lige så slemt som kalk.

I øvrigt forstår jeg ikke værdien i at ligge rygningen i "pladder". Hvis man kikker i tag brochuren så er det udførligt beskrevet at rygningen sammen med tagfod er en del af udluftningen på tegltage, dette hvis ikke man har udluftningsstudser.

Ved godt at det ser bedst ud, og mest som i gamle dage på et gammelt hus.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis