Udskiftning af varmvandsbeholder

Hej Alle.

Jeg har en ældre Vaillant VIH 50/1, varmvandsbeholder på mit centralvarme system (gas kedel). Denne varmvandsbeholder er nu desværre sprunget læk , og må udskiftes. Beholderen fås ikke længere.

Nu er mit spørgsmål om jeg kan installere, f.eks en Metro model 6220 varmvandsbeholder. Denne har ca samme dimensioner, og umiddelbart skulle det ikke være et problem. MEN, den gamle Vaillant har monteret en styring i bunden, der er bestemmende for trevejsventilens possition (altså varme i radiator, eller ej). Samme styring har også fat i beholderens termostat, for bestemmelse af forbrugsvands temperatur.

Min tanke er at jeg vil pille styringen ud (det kan man godt), og montere den i en ny kasse for sig selv, under kedlen. Det eneste er at den skal jo "snakke" med den nye beholders termostat. Kan man formode at disse er samme type (f.eks pt100 følere), og at det ellers er muligt at gøre det beskrevne ?

Er der nogen der har forslag, eller evt. har prøvet noget tilsvarende .
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan absolut ikke formode at de er ens. Vil tro at det bare er en tænd og sluk føler med en termostat på enden er dog ikke sikker. Men din vvsmand kan helt sikkert hjælpe dig med hvad du skal gøre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Har haft en dag mere til at kikke på projektet.

Tror jeg giver mig i kast med arbejdet. Umiddelbart er det eneste jeg skal gøre at tage sonden fra termostaten på den gamle beholder, og sætte den i dykrør'et på den nye, efter installation på væg'en.

Herefter montere jeg den gamle styring, som før var indbygget i Vaillant beholderen, i en Plast kasse, på væg'en. Dette er så det eneste jeg lige skal have undersøgt om er tilladt. Men det kan jeg ikke forestille mig det ikke er.

Tak for nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis