Spartelmasse af kridt og olie.

Jeg har på et tidspunkt læst om en opskrift på en spartelmasse til træskrog, bestående af kridt, linolie og ??? Jeg har søgt nettet igennem, og set på DFÆLs hjemmeside, men kan ikke finde opskriften igen.

Det drejer sig om en spartelmassse der skal påføres hele skroget overvandlinien, efter det er renset i bund. Herefter sliber man let, hvorpå båden kan males og bliver fint glat.

Kender nogen noget til sådan en opskrift?? Eller evt. noget tilsvarende...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis du søger på sejlkutteren Saxon http://www.saxon.simonhansen.dk/ så er der en god beskrivelse af en renovering af båden og en række opskrifter bl.a nok også den du søger.
Hilsen Jørgen
Det er lige præcis den opskrift jeg manglede. Tusind tak for hjælpen!
 linolie og kridt er jo kit, så det du efterlyser er vel linoliekit med trætjære? det har f.eks linoliebutikken.dk
Det var ikke tjærekit jeg tænkte på, men derimod spartelfarve (nu har jeg det rigtige navn). Opskriften følger her, hvis andre skulle have brug for den:

Opskrift på spartelfarve.

Indgredienser: Slemmet kridt - også kaldet forgylderkridt - vand og linoliefernis tilsat tørrelse (sikkativ).

Først blandes 2 dele kridt med lidt vand, konsistensen skal være som stiv grød efter nogen tids omrøring. Pas på med ikke komme for meget vand i fra starten.

I en anden beholder blandes 1 del kridt med lidt linoliefernis tilsat tørrelse (max 5% tørrelse). Konsistens som stiv grød.

Bland de to kridtblandinger grundigt sammen - blandingen bliver en smule blødere, end hver af de to var.

Så er spartelfarven færdig, den har en lys hvidgrå farve.

Hvis du vil have en anden farve på spartelfaven, bruger du linoliemaling i stedet for fernis.

Om man kan nøjes med en let afslibning, afhænger i høj grad om ens evner til at spartle, og det er ikke så let, som du synes at mene.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Sikkert ikke. Jeg har endnu ikke prøvet. Kun læst mig til det. Men det bliver spændende at prøve.
Ja lad os endelig høre dine erfaringer, så er vi andre fri for at lave de samme fejl. Men Simon hansen virker nu ret overbevist, så mon ikke det fungerer.
Held og lykke
Jørgen

Fra den tid, hvor jeg spartlede ca 300kg 2 komp. spartel på Tøffen, har jeg den erfaring : kun spartle hvor der er dal, så der ikke skal slibes for meget, og jeg må sige efter at ha' set Saxon, at der ikke er meget spartel tilbage after slibning, så det forkommer mig at en del af processen, har været helt omsonst, dog er den slags spartel nok en del lettere at slibe i. Men det støver nok lige meget.

ErikChristensen 
Lynæs lige et spørgsmål udenfor emnet, men ligger dit skib i Bogense? Jeg synes at jeg kan genkende torvet og havnen på dine billeder...
DET GØR DEN.

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også