Sejlads på Gran Canaria

Hej sejlere.

Jeg påtænker at leje en båd på Gran Canaria til sommer (uge 30). Noget der størrelsesmæssigt ligger på 36-39 fod. I forbindelse med at jeg har haft luftet mine planer for andre sejlere, har jeg hørt lidt forskelligt om det at sejle på de Kanariske Øer. Flere har berettet om konstant hård vind - altså beaufort 6. Er der nogen på forum'et, der har egne erfaringer med sejlads på Gran Canaria som de vil dele, og kan i be- eller afkræfte om det passer. Da det bliver en familie- og ferietur med 2 mindre børn gider jeg ikke alt for meget vind.

Sejlerhilsner
Mikkel
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måske du kan få mere hjælp her på langturssejlerne

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skal lige starte med at sige at jeg ikke har så meget sejlbådserfaring. Men derimod en del erfaring fra wind og kitesurfing. Mange Windsurfere tager til Grand Canaria, nærmere bestemt Pozo eller Vargas, i forår og sommer. Det er det mest vindsikre sted i verdenen, hvis man er til hård vind. Det er meget få dage hvor der ikke blæser 20+ m/s. Sidst jeg var der (2002) var i 5 uger, hvor der kun var få dage, hvor vi ikke kunne sejle 3,6m2. En størrelse man har brug for få gange om året hvis man sejler ved vestjylland, men ikke hver år hvis det er ved østjylland.

Det skal så siges at det er meget lokale termik der spiller ind. 20 km længere mod syd (ved turistområdet Playa de English) er der som regel en svag vind fra modsat retning. Kører man i bil langs kysten, kan man lige frem se en linie i vandet, hvor grænsen mellem stille vand og hvid skumsprøjt over det hele går. Pozo er der hvor der normalt er mest vind. Men på enkelte dag kan denne grænse ligge lidt mere mod nord, så der i Pozo er mindre vind fra skiftende retninger, mens der i Vargas (10 km længere mod nord) er stabilt 15 m/s.

Måske Fuerte Ventura er mere egnet til familiesejlads. Dog kan der også være en del vind syd på øen.

mvh Hans

hej Mikkel
Jeg ved ikke om jeg er for sent på den hvis du skal booke til denne sommer.Hvis du skal sejle med kone og børn,
vil jeg foreslå at du kikker på :www.sailingholliday.com eller www.sunsail.co.uk De har begge sejladser i det joniske i grækenland,hvor der er meget kone/børne venligt.Vi har set begge charter companier,og de har det smadder sjovt.Mvh June d6

Jeps, June har ret.
Vest siden af Grækenland er perfekt til familie sejlads. Har sejlet i området syd for Korfu, jævnligt siden 1995 (ca 10 gange) og det er bare stedet. Kort sejlads mellem havnene, og man kan fortøjrer næsten inde i restaurenterne. Sjældent mere end 6 M/sek og stille om aftenen, Ikke som ved Kos og Rodos hvor der i sommer månederne kan blæse 14 m/sek i flere uger i træk. Tryg sejlads indenskærs, uden svær navigetion. Sunsails har en stor charterstation, Vounaki, i området, men der er mange andre charterkompanier i området.
Kort vej fra lufthavnen (Aktion) og mange muligheder for charter flyvning dertil. (Lefkas og Parga) er stederne charterturene går til.
Kan kun anbefales.

Held og lykke
MVH Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis