2 øjer på mast??

På vores maxi 77 sidder der, på hver side af masten, mellem salingshorn og toppen, et øje på hver side.
Vi aner ikke hvad de er til, ud over at fange fald når vi hiver sejl op.
Nogen der har et bud på de små øjer?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er sikkert fastgørelse til lazyjack, du ved de liner der fanger storsejlet når man bjærger det,  du har nok også nogle på din bom,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der sidder en lazypack på allerede og de sidder i nogle "blokke" på salingshorn.

Svendborg

Nej det er heller ikke bagstag. De er ikke ret store og på den maxi 77 der ligger på samme bro har ikke de sorte øjer.
Jeg vil prøve at få taget et ordenligt billede af dem.

Svendborg

Kan det være noget den tidligere ejer har sat på, så må du jo spørge ham !
Annonce
Jeg har selvfølgelig både googlet det og spurgt den tidligere ejer uden resultat, så det må være ejeren før ham der har sat det på.
Jeg tænkte på om det kunne være til spilerophal, men der skulle der vel kun være et øje på forsiden af masten og det ser ikke ud til at der er sat andre ting på til spiler op/nedhal.

Det kedelige er at når vinden tager fat i fald på kører de lige om på siden af masten og sidder fast i det ene øje og det opdager man jo første når sejlet ikke vil op og man er så nød til at hive det hele ned igen og så manuelt holde faldet frit mens en anden hiver, og den skal helst virke så jeg kan sejle den alene.
Selvfølgelig kan jeg tage det af når båden kommer på land, men hvis nu de var der til noget genialt og jeg først opdager det bagefter vil jeg jo ærge mig.

Svendborg

Hvordan gik det med det billede - det vil måske give svaret
Jeg har på et tidspunkt faktisk haft sådan et par øjer lige under sallingen, dem brugte jeg til en kraftig elastik som bar spilerbommen. Nu havde jeg ikke spiler men en stor genua som jeg spilede og når jeg så gik over stag løftede elastikken bare bommen over på den anden side af forstaget så jeg var fri for at gå på dækket for at skifte.
Skrevet af Flying Leth den 01-10-2008 10:01
Hvordan gik det med det billede - det vil måske give svaret

jeg har ikke været på havnen endnu..

god ide håndværker

Svendborg

i kan se billeder her

jeg er bare timet out flere gange mens jeg prøvede at lægge dem op, men nu lykkedes det.

Svendborg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis