Hvilken svejser.

Hej.

Jeg har læst de tråde her i forum der omhandler svejsning, men jeg er stadig ikke blevet så klog, at jeg føler jeg kan handle en maskine endnu.

Jeg har ikke et vildt behov for at kunne svejse dagligt, men i ny og næ ville det være rart om man kunne sætte to stykker jern sammen, uden brug af bolte osv. Skal ikke bruge svejseren til at lave smukke svejsninger i tynd plade, men solide samlinger i gods der er fra ca 2 mm og opefter. Skulle jeg endelig komme til at svejse i tyndere plade, så er det ikke af så stor betydning om pladen slår sig.

Jeg fik foræret den billigste Harald Nyborg maskine (Telwin Futura 1.140 : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&Grp=&n=10), men den var noget nær umulig at bruge. Man kunne næsten ikke få elektrode igang, når den endelig kom igang brændte den sig enormt nemt fast, og ydermere blev maskinen så varm i løbet af en enkelt elektrode, at maskinen slog fra i et kvarter, så den kom retur. Jeg lader mig fortælle at grunden til den vanskelige start af elektrode handler om en alt for lav tomgangsspænding på maskinen.

Men ideen om elektrodesvejsning skræmmer mig ikke. Jeg er ligeglad med de stænk som kommer, bare svejsningen er solid.

Jeg kiggede på den her: http://multikoeb.dk/vaerktoej/svejser_tilbehoer/svejser_mma/domtool_inverter_3_2_elektrodesvejser_230_volt_16_amp_2423_da.html , der praler med at have noget der hedder anti fastbrænding af elektrode og kører med en tomgangsspænding på 50 volt. Ville det afhjælpe problemerne?

Jeg er slet ikke afvisende overfor co2 svejsning, men jeg har kun 2.500,- kr at gøre godt med i alt.

Er klar over at mærker som migatronic og esab er top klasse, men har det med værktøj jeg ikke har bnrugt for, som med biler. Selvfølgelig er en ny Ferrari bedre end en rustbunke, men kan rustbunken få mig frem til mit mål, og der er 2 år til syn, så kan det være godt nok.

Har søgt på guloggratis samt DBA, men der var ikke lige det store udvalg, i min prisklasse (andet end MMA/Elektrode svejsere, eller de der co2 uden flaske svejsere).

Håber i kan hjælpe, og links ville blive modtaget med kyshånd.

Hilsen
Peter


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De der co2 svejsere er også til alm co2 med flaske og alm tråd.De svejser iøvrigt udmærket, men når du ikke bruger flaske skal der bruges en speciel tråd som er meget dyr.

Mvh Jørgen.

Hej Jørgen.

Ja - jeg kender dem med den specielle tråd, men skal man så bekoste manometer og flaske, ja - så er man hurtigt over de 2.500,- kr. Men det er dog godt at vide at de co2-løse co2 svejsere fungere, for det gjorde den billge elektrodesvejser i hvert fald ikke

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Men det vil sige at sådan en svejser her kunne være ok?:

Kunne man så, hvis man købte manometer, bruge sodavands patroner til co2, hvis man ikke ville købe den dyre tråd??

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hov - glemte linket:

http://hjem.dk/bolig/byggemarked/vaerktoej/svejseanlaeg/co2-svejser-230-volt-uden-brug-af-co2.aspx

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Ja men nu er det snart Jul ???. Du behøver ikke et manometer men kan nøjes med en reduktionsventil som ikke er så dyr og så kan du finde brugte ejerflasker på dba.

Mvh Jørgen.

Annonce

Du kan ikke bruge sodavandspatroner da de ikke har samme tilslutning,alså gevind.

Mvh Jørgen.

Ok - jeg var helt sikker på, at de der billige maskiner der svejser uden brug af co2 kun kunne svejse med specialtråden, med mindre andet var anført. På toolworld er der en maskine der kører unde brug af co2 til 1300, men den der kan køre båre med tråd og flaske koster så 4000.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg er engang i en fjern fortid udlært smed og har derfor svejset en del, jeg fik et svejseværk fra HN foræret, men det kan jo ikke svejse, bevares hvis man kan få elektroden startet så bliver den da kortere og der bliver da også afsat en masse sprat og en svejsepølse, som ikke holder en "skid". Det røg ud og jeg fandt et lille brugt 220V Esab på nettet, pris 1400 , og det dur. De billige dur bare ikke, selv om det kunne ligne en svejsning, de laver.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis du "køber" en lejeflaske koster den ca 1700 kr og så skal du ikke betale for vedligeholdese af flaske ,trykprøvning og lignende jeg mener en ejerflaske koster 1300 kr . Jeg kan ikke se om det anlæg du henviser til også kan bruges med flaske, men Harald Nyborg har et glimrende anlæg ,jeg kender ikke prisen.
Mvh Jørgen.
Hej Lynæs. Hvor er vi bare enige.Men det er måske fordi jeg også er smed fra en fjern fortid.1954.
Mvh Jørgen.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis