energikoks i stoker

Hej, er der nogen herinde der har erfaringer med at bruge koks i et stokerfyr?
Jeg har et kl15, godkendt til fyring med koks. Jeg kan se at nitro-x koks er mindre end normal energikoks. Vil det være muligt at knuse de her store stykker koks i fx. en kompostkværn? så ville de jo være brugbare i stokerfyret... Synes det er lidt svært at finde priser på både nitro-x og fx petro cit/ petro rex... Eller er der bedre alternativer?

Venlig Hilsen
Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
petrorex/energikoks er et rest probukt fra amerikanske olie rafinaderier og er hård kost for de fleste stokerer pga en højere førbrændings temp og højt svovl inhold  selvom der nok er nogle der har prøvet med succes , de koster koster vel omkring 2000krt- 2400krt opsæket afhæntet i tyskland  brændværdi ca. 8000 kcal/kg aske mængden er meget minimal men lugter/sviner

nitroX stoker "koks" er ikke koks men derimod kul der er gravet op af jorden
ifølge producenten nogle særlige gode kul og kender også til en der er godttilfreds
brændværdi cirka 7500kacl/kg pris 2650krt i sække afhæntet i tyskland, mere aske ifht træpiller og lugter/sviner

det skal altsa holdes op mod hvor stort forbrug du har og om din stoker er egnet til det besparlsen blir ikke stor som træpille priserne er pt
træpiller er måske ogsåbedre for miliøet ivertfald hader jeg stanken fra kul og endu være fra energikoks

ang priser energikoks kig i den blå avis
nitro-x koks prøv at søge i google forhandleren heder noget med bp

både koks og kul koster god det dobbelte i dk pga afgifter og moms
så til prisen skal der lægges transport til dk fra tyskland

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det afhænger altså meget af din stoker. Hvis "stoker" reelt betyder træpillebrænder SCOTTE fra NBE, så kan du næppe få det til at virke.
Jeg har selv en "rigtig" stoker af den type med vandret kraftig snegl og magasin, der kan man godt brænde koks, men det larmer forfærdeligt når sneglen kører og brænderen bliver voldsomt varm.
Jeg kan godt have en mistanke om at brænderens levetid bliver reduceret noget.
Hvis du har iltstyring på kunne man måske blande dt sammen med noget der brænder mindre godt som fx. korn hvis du kan finde noget billigt der er for dårligt til foder brug.

Iøvrigt tror jeg ikke det kan svare sig rigtigt, da træpillerne faktisk er rimeligt billige for tiden.
Mange tak for svarene.
Da jeg købte fyret fik jeg en gratis sæk nitro-x med. Det kørte fint med de koks/kul.
Det er iøvrigt også et fyr som er godkendt til fyring med nitro-x, med vandret snegl. Jeg vil undersøge makedet og se om der dukker et godt tilbud op. Og den med kompostkværnen dropper jeg:-)

Anders
Som en oplysning kan jeg fortælle dig at jeg engang brugte energi koks i min kul ovn, de brændte simpelthen hul i ristværket i bunden af ovnen i løbet af en måned. De giver god varme men har så høj en temperatur at de kan smelte støbejern.
Annonce
Er sikker på at det kan lade sig gøre og fyre med nitrox i alle typer brændere men det kræver man for den stillet rigtigt ind. Men er ikke sikker på at det kan svare sig længere syntes at pillerne er kommet ned i pris så det er til at betale igen. Men er dog selv på udkig efter et stort læs flis til vinteren

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg har fyret med petrokoks i flere sæsoner i min brændeovn uden den har taget skade, men den er selvfølgelig også lavet til dette..
Blot skal man dog huske ikke at køre med for høj temp da ingen ovne kan klare dette i længere tid, derfor kan der med STOR fordel monteres et røggas termometer såfremt man ikke allerede har det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis