Ukrudtsdug

Jeg er ved at lægge en del af haven om, i den forbindelse bliver der en del bar jord indtil buske og bunddække vokser sammen, findes der ukrudtsdug der kun holder nogle år? Hilsen Aksel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aviser og flis.

Sniffer  
Uanset, at dugen kun et tænkt til at holde i kortere tid har du vel tænkt, at der skal ligge noget oven på dugen, dels for at holde på den og dels for udseendets skyld?

Hvis ja, vil jeg anbefale dig at bruge ganske almindelige aviser (ikke reklamer og andet glittet papir) foldet ud i almindelig læseformat og sektionstykt. Avisen bliver omsat af orme og bakterier i løbet af et par år, men dækker fint for ukrudt i et par sæsoner. Oven på kan man lægge barkflis, spaghnum, champignonmuld, grus el. lign materiale uden ukrudsfrø, der hindrer at papiret flyver omkring og som kan indgå som en del af havemulden når avisen er omsat.

Genbrug af aviser er tillige en billig løsning.
Nå, der kom langøre mig i forkøbet
Mit problem med at bruge aviser og dække med flis, er at det skal bruges på en ret stejl skrænt, så flis kan ikke blive liggende. Hilsen Aksel
Jeg tror ikke, at sådan en ukrudsdug findes, men en dug skal alligevel dækkes med noget når den udlægges. Den virker ikke uden dækning.

Sniffer  
Hvis skråningen er din udfordring skal du bare dække den med ris først og flis ovenpå. Risene vil modvirke at flisen skrider ned, særligt hvis du stikker nogle af dem lidt i jorden. 

P.S. Hverken løse eller grødris kan anbefales. Granris el. lign vil være bedre .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis