Seler på bagsædet... hvem er ansvarlig?

Hej alle.

Vi sidder lige her og er uenige om, hvem der får bøde, hvis en bagsædepassager ikke tager sele på.

A mener, det er passageren.

B mener, det er bilens fører.

Det kan sikkert slås op på nettet, men hvorfor gå glip af en god debat herinde?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den på bagsædet ikke er myndig (børn), er det føren.
Ellers er det passageren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

vores bil kan ikke starte hvis ikke alle seler er spændt!! Sådan er det i hvert fald når vi har børn med. Og jeg har den holdning at voksne også skal have den på. Hvis ikke de vil, kører de ikke med mig!! Jaja, det er deres eget liv og mange har redet livet uden sele... (Yeah right. Der er flere der har reddet livet med!!) Jeg vil ikke køre galt og se en ven miste livet pga. sele. Det vil altid nage mig hvis jeg kunne have gjort noget.

Mht. dit spørgsmål, så har FWM helt ret. Desuden giver det et klip i kortet til føreren.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
FWM:
Vi taler voksne passagerer - så det er deres egen pengepung, det går ud over, eller?

Næstf:
Samme indstilling her - men får føreren et klip, hvis synderen er myndig?

Spørger egentlig fordi vi havde en veninde med i bilen forleden, hun er gravid, men har ikke disp. fra sele.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Godt spørgsmål... det tror jeg ikke. Man må formode at en myndig person kan tage ansvar for sig selv. Hvorimod et barn skal beskyttes af forældre.
Jeg tror lige jeg vil læse lidt om det på nettet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
"B" her mener også, det svarer lidt til en situationen i en båd - det er altid føreren, der er ansvarlig for, at tingene sker på forsvarlig vis

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det er førens ansvar at personer under 15 er spændt fast og derfor vil bøde+klip, gå til køretøjets fører.. Gælder også for børn under 135 cm, der ikke sidder i godkendt stol eller på en selepude.. Dette gælder både på for og bagsæde.. Så er der ingen forskel..

For personer over 15 år, er det personen selv, der har ansvaret og får bøden..

I biler uden seler. f. eks veteranbiler, gælder at børn under 3 år giver klip. Børn over 3 år, men under 135 må ikke sidde på forsædet og giver derfor klip, hvis de ikke er på bagsædet.

Efter 1. Maj 2009 er det ikke tilladt at være flere på bagsædet end der er seler til.. Børn under 135 cm skal være spændt fast. Ellers efter alder.. De yngste først. 

Ang gravide, så er der ingen undtagelse uden en disp fra lægen..

Børn i alle aldre må gerne sidde på forsædet, dog skal de være over 140 cm, hvis der er en airbag.

Oplysningerne stammer fra en kørelærer..

Billito:

Ren besked, som vi lader gå videre. Takker for indlægget (selvom det i princippet lukker debatten her). Tilbage er det rent principielle - vil man lade en bagsædepassager sidde ufastspændt og ikke alene risikere vedkommendes liv, men også éns eget, hvis man får en krop kastet ind i ryggen på én med 80 - 130 km/t ved en ulykke?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Albino.

Det var skam ikke min mening at lukke debatten, blot at videre give den lov, der er på området..

På, hvor vidt man vil have løse passagere i sin bil:

Jeg vil ikke have løse passagere i min bil.. Hverken børn eller voksne.. Eller hunde eller katte.. osv..

Synes godt at man kan sige til en, der ikke vil bruge selen,at man ikke ønsker at have vedkommende i bilen, for det er jo dig som fører, der i sidste ende har ansvaret for denne person også, hvis det går galt.. 

Og en 80 kg person kan vist godt slå rimeligt hårdt..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis