briggs & stratton motor går ud og ryger.

Hej !

Min stiga havetraktor, en gammel sag med en 11,5 h Briggs & Stratton.
gik pludselig ud efter ca 15 min kørsel og røger så ud fra selve motoren.. 

Jeg tjekkede så de ting som alm. mennesker har forstand på, som olie, benzin om der var noget viklede ind i rotoren. den mangle lidt olie, var lige på stregen - som jeg fyldte op...!

og startede den igen,  den startede fint, men kan nu mærke at den har mistet sin kræften, jeg kørte lidt med den, men den gik ud igen.. 

nu vil jeg ikke starte den mere, da den jo nok ikke har godt af det..

men hvad kan der galt..?


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne godt lyde som om den har været kørt varm.
Hvis en motor bliver ekstrem varm udvider stempel og cylinder sig så meget at de ikke kan køre længere, når den så har stået lidt kan den lidt igen.
Da den jo er luftkølet sådan en sag og ikke kører ret hurtigt, er den meget afhænging af alt luft den kan få. Der kunne der sidde støv og andet godt inde i cylinderribberne som isolerer motoren, men også i div luftindtag rundt omkring.
En god gang rengøring og nok en gang frisk olie, husk at bruge noget der er beregnet til maskinen, sa vil jeg tro den kører 15 år igen.

Det er ikke alt man bør lave selv...

Hejsa !!!

Nu har jeg renset alt hva jeg kunne komme i tanke om ! hvordan renses luftfilteret endeligt optimalt.. ? (tør ikke sige hva jeg gjorde før en eller andet har fortalt hvordan)

Olien er skiftet, alle dele er smurt, men hvor sidder cylinder ribberne, ?

Motoren køre pænt nu, men den mangler træk kraft.. den går ud ved den mindste modstand i græsset, hvor den før kunne pløje igennem alt..!



Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
har du tjekket remmen / kniven ??

Der kan sagtens sidde noget og dræne kræfterne
nåh.. nu gik den sku død... motoren er stået af.., den kan ikke dreje rundt ordenligt, og det lyder som om der noget løst jern inden i den..!

siger det jer noget.. ? - kan det betale sig at lave ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg forstår ikke helt.. kan jeg skifte den krumtap, eller skal jeg ha ny motor..!

Det er som sagt en rigtig gammel svend, så ny motor tror jeg ikke kan betale sig.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
krumtappen i 1 briggs og stratton kan godt skiftes, men har du værktøjet til at skille din motor ad
kender du motorens opbygning hvordan du stiller tænningen, gl. motore er der mærke på tandhjulene de skal stå sammen når motoren samles igen så skulle tænningen passe

samuel giversen

hej samuel !

Mange tak for dit svar, men jeg har solgt den forlænge siden, jeg kunne ikke selv finde ud af at samle den igen :-) fik den ellers skilt af, og det var krumtappen der var knækkede + en dims mere, så jeg gav op.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis