Er dette en masseovn?

Jeg skal ud og kigge på et nyt hus, hvor denne pejs/masseovn er eneste opvarmning i huset, som er på 165 m2 i to plan.

For det første er jeg meget i tvivl om, der virkelig er tale om en egentlig masseovn. De masseovne jeg har set på nettet, har alle sammen en luge til sekundær luft og det kan jeg ikke se, at denne her.

For det andet kunne jeg godt tænke mig at vide, om det er muligt at lave en form for varmeflytning, som ikke skæmmer de fine lofter?

Vil I hellere anbefale en varmepumpe eller to til førstesalen end en varmeflytnings-løsning?

Er der nogle er jer kloge hoveder, som kan hjælpe?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hanne Andersen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes heller ikke at det ligner en masseovn,-

mvh jan
Jamen, så er vi jo enige ;)

Tak for hjælpen...
Skrevet af Ejendomsfunktionæren den 28-09-2008 20:14
Jeg syntes at det ligner en gammel pejs der har fået eftermonteret en pejseindsats.

Jep helt enig.
En finsk masseovn vejer mindst 1200kg og kan ikke stå på gulvbrædder. Der skal støbes under. Derudover har de altid (Dem jeg har set) en sort jern stang øverst i ovnen tæt på loftet, hvor du kan lukke for luften, når træet er blevet til gløder og alt varmen ikke skal fise for hurtigt op igennem skorstenen, men isteder give varme til stenmassen
Jeg ville nu undersøge det lidt nærmere.
Det ligner en gammel pejs, men ved nærmere eftersyn tror jeg ikke at det er det.
En gammel pejs ville være bygget sammen med væggen, men denne her er helt klart noget der er stillet op ad væggen (se spalten mellem pejs og væg).

Det kunne være en ny stenovn af samme slags som denne her som også har et klassisk udseende.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Hej.
Den har intet med en masseovn, at gøre. En masseovn fungerer med underforbrænding. Det der er en alm. pejse indsats.
Det er som jeg kan se det, heller ikke nogen gl. pejs. Men snarere noget der er lavet til insats. Den er med til at give en fantastisk konvektion. Bemærk risten.
med venlig
777
Jeg synes det ser ud som om, der på ydersiden er luft mellem fundamentet og gulvet. Står "underlavetten" til kaminen kun halvt på glaspladen? Hvis det er tilfældet er det godt nok en "klytkonstruktion".
Tak for alle jeres indlæg.
Det lader til, at der er tale om en hygge pejs :)

Nu er det så bare, hvilket varmeanlæg vi skal installere. Er meget i tvivl om det kan betale sig at installere centralvarme og pillefyr i huset. Der er et meget lille fyrrum, hvor fyret kan sættes og hvor der i øvrigt ikke er nogen skorsten. Der skal laves tiltag til pilleopbevaring osv.

Jordvarme er måske lige dyrt nok at investere i, og en luft-luftvarmepumpe vil måske ikke give nok varme. Varmeflytning, tja... Der er jo førstesal på huset, så det bliver svært at skjule alle rørene. Am I right?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis