Retning på trægulv

Er der bestemte "regler" for hvilken vej man vender sit trægulv ?

Er der bestemte "regler" for hvilken vej man... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du nu har en hjørnegrund, med et vinkelhus.......

Så passer rådet vist stadig ik...

Hej

I gamle dage var der en uskreven regel, der sagde at gulv & loft altid monteredes i husets længderetning, men den blev jo nok styret en del af, at bjælkerne som det skulle monteres på, typisk var på tværs af huset.

Jeg har i mange år set bort fra denne uskrevne regel, og set på hvad der var bedst samlet set, men en ting synes jeg bør ligge fast: Gulv og loft bør have samme retning over hele huset.

Her er nogle ting der kan have indflydelse på valget:

Kan man undgå samlinger i rustikbrædder ved at vende loftet på en bestemt måde?
Er der forskallet eller skal loftet direkte op under spær?
Lysindfald på gulv.
Rummene virker størst i den retning brædder løber.

Jeg havde forøvrigt en sjov lille oplevelse her i sommers: Min voksne søn havde været med en kammerat ude for at se på et hus som jeg havde opført, og han kom hjem og fortalte, at det første han lagde mærke til var, at loft og gulv vendte på tværs af huset, og det brød han sig ikke om.
Da vi havde snakket lidt frem og tilbage om hvorfor m.m. bad jeg ham se lidt op og ned (han var født og opvokset i et hus med loft og gulv på tværs af husets længderetning, og det havde han aldrig tænkt over)

Nu ved jeg det er en gammel tråd, men jeg tillader mig at svare på den alligevel, idet man altid får kommentaren : "søg i forum"

Jeg var også ude og se et helt nyt hus den anden dag, hvor retning på gulv og loft var hver sin retning = forvirende. Dernæst var loftet i nogle rum på langs af huset og nogle steder på tværs - heller ikke så fedt efter min smag.
Rent teknisk, hvordan får man så udført loft på langs af huset, som efter min mening er det rigtige? Spær går på tværs af huset- så forskaller man herunder på langs af huset, og så herunder forskalling igen for at få rustikbrædder på langs eller kan sætte loft op direkte under spærene? Det kan man vel ikke?

Håber nogle vil svare i denne gamle tråd

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

Der er lidt gods i brædderne behøver der ikke forskalling. Kan godt se problemet med tynde profiler og 90cm mellem spær. Jeg vender gulvet den "rigtige" vej, men har gipslofter, så har ikke stødt på problemet

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også