Hvordan laver jeg et skakbræt? Hofhund 21 3600 27-09-2008 22:19 Jeg samler på skakspil men vil også prøve at lave mit eget. I første omgang en prøve, senere i flottere træ med lak osv.Falder i over et link eller tegninger vil jeg meget høre fra jer. 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lars ON 3102 2770 28-09-2008 12:04 Intarsia er et fornemt gammelt håndværk.lidt inspiration kan du få her:http://www.laer-it.dk/fag/slo/eks/intarsia/intars.htmEllers er der en mere udførlig bog på dansk om emnet, som du kan finde ved at google intarsia.
JN 84 5800 28-09-2008 14:30 Hvis du vil lære intarsia så søg på midtfyns husflid de har et kursus 21 marts 2009. underviser er Camilla S. der arbejder på intarsia i Ringe, som er DK eneste? og ældste virksomhed med dette speciale. Jeg ved at mester selv (Andreas Nellemann) har et kursus på øst/sydfyn i efteråret men ikke lige hvor. Ellers er det egentlig "simpelt" nok - i teorien! Du skærer 8 nøjagtig lige brede baner i lyst og mørkt finer, 4 af hver og så lange at der kan blive til et skakbrædt. Du lægger dem op skiftevis og klistrer dem sammen med papirstape. Derefter skærer du dem på tværs sådan at du får en række strimler med skiftende tern. Af disse strimler endevender du hveranden og taper sammen igen, og hokus pokus du har et skakbrædt. Det skal tilføjes det er lidt sværere end det lige lyder, men det er teorien. Hilsen Jørgen
Twist 1685 2860 28-09-2008 17:41 @JN: Syntes du det lyder let ? Jeg syntes det lyder monster svært. Det er altså hårdt nok at skære noget så lige at TO stykker kan sidde op og ned ad hinanden uden problemer. Hvis man skal helt på på 64 stykker, så syntes jeg nu nok det lyder RET så svært.
Hofhund Trådstarter 21 3600 29-09-2008 21:45 Jeg fandt det her: http://www.chessvibes.com/miscellaneous/lang_nlhoe-maak-je-een-schaakbordlang_nllang_enhow-to-make-a-chess-boardlang_en/ Det ser overkommeligt ud. Hvis det virker er resten "bare" design af resten af brættet, bestemme mig for de to træsorte, samt pudse-lakere-polere osv. Det skal nok blive godt.
JN 84 5800 29-09-2008 22:49 Ja og så har du også lige sparet et kursus på Fyn. Og det tog ham da ikke ret lang tid at lave - men det er nu noget tykt "finer" han bruger. Lad os nu se det færdige resultat - og god fornøjelse. Jørgen