Renovering af træjolle

Min kæreste og jeg har købt en træjolle med sejl. Det er en lærk på eg, der er bygget ved Horsens bådbyggeri. Den trænger til en kærlig hånd. Vi har startet med ydersiden af båden. Her har vi brugt en varmepistol og spartel for at få gammel lak og tjære af. Vi er ikke helt sikker på hvad der præcist er brugt under båden. Damen vi købte den af, snakkede om, at hun også havde brugt tagfugemasse nogle steder. Vi er i tvivl om hvad der er smart at gøre som det næste.
 
Udover hvad vi skal bruge som smørrelse, så er vi også i tvivl om hvilke tiltag der skal laves for at gøre båden tæt der hvor der revner/huller. Revnen på billede L1000555 er lappet på indersiden ved at der er sat et stykke træ på.
 
Håber i vil hjælpe med nogle af vores spørgsmål.
 
 
mvh Lena og Håkon
 

Lev optimistisk.. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillyke med skivet!
Allerførst så sørg for at den ikke tørrer ud mens i renser lak mm. af. Tag et stykke - et par planker og giv så en god fed grundingsolie. Det vil sige en med fungicid og linolie og intet fortynder. Hvordan skal jollen stå bagefter? blank lak trætjære eller males?
De små revner kan tætnes med tjærekit. Brug for alt i verden ikke silikone eller andet der hærder op til en mere eller mindre hård masse. Når båden søsættes vil træet opsuge lidt fugt og så skal den kunne presse overskuddet ud.
Hvis det er noget der hærder vil plankerne flække i stedet for.
Større revner kan fræses eller hugges op og der kan limes en lus i med epoxy. vælg den samme træsort eller en der er blødere som f.eks. cedertræ.
Alternativt kan der skrues en laske på indvendig i samme træsort og med ikke for kraftige skruer. Der fuges her imellem med tjærekit eller lign. der ikke hærder. (tagkit)
Håber det var svar nok i første omgang.
Hilsen Jørgen
bare lige dette. det er ikke en jolle, men en pram og en ganske pæn en af slagsen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak JN og Lynæs for jere indlæg.

JN:
Allerførst så sørg for at den ikke tørrer ud mens i renser lak mm. af. Tag et stykke - et par planker og giv så en god fed grundingsolie. Det vil sige en med fungicid og linolie og intet fortynder.


Er der et mærke du kan anbefale? Skal man smøre den flere gange?

JN:
Hvordan skal jollen stå bagefter? blank lak trætjære eller males?


Vi er ikke helt sikre på hvad der er bedst, men vi havde tænk at have trætjære under vandlinien og lak over. Hvad er mener du er bedst? Kan man få en løsning der er æstetisk flot, funktionel og praktisk medhensyn til kontinuerlig vedligeholodelse?

Lev optimistisk.. 

Hej igen

Der er flere muligheder. Selv bruger jeg "Damson" af den simple grund de havde udsalg i det lokale byggemarked til en 10´er pr. liter, så jeg rendte med restlageret.
Ellers er der "Wolf" og sikkert flere fabrikater, som jeg ikke kender. Nogle blander selv linolie med fungicid hvis man ellers kan skaffe giftstoffet, som det jo er.
Jeg vil også advare mod ren linolie som kom meget på mode for nogle år siden da Flemming Leth nærmest gjorde det til et vidundermiddel der klarer alt.
Linolie uden fungicid er mad for de mikroorganismer der står på spring for at æde dit træ.
Giv den flere gange, gerne så træet er mættet.
Personlig ville jeg vælge at give den trætjære, enten over det hele eller med lak på fribordet, bare i husker at der hvor i skal sidde, skal det være lak eller maling da trætjære smitter af i en evighed.
Jeg synes at sådan en køn gammel pram ( som jo bare er betegnelsen for en fladbundet arbejdsbåd og ikke et skældsord) står godt i trætjære og lak/fernis.
God arbejdslyst
Jørgen

Kære Lena og Håkon

Pram eller jolle kan diskuteres. Kølen er meget bred hvilket giver prampræg, stævnen er dog udpræget jolle. Det hedder jo også en Optimistjolle, selvom den ihvertfald er endnu mere en pram.

Jeg er nok for sent ude med gode råd. Det bedste produkt jeg kender til at tætne revner og sprækker er "Proof 10". Det indeholder tjære som konserverer og rågummi som hærder elastisk og sikrer at træet kan arbejde. Hvis der er tydelige gab mellem bordene kan der kalfatres lempeligt udefra med hørværk eller optrævlet hampetov. Udefra forsegles med Proof 10. Dernæst mættes kalfatringen indefra med trætjære. Hvis båden stadig er utæt mellem bordene efter et par uger i vandet kan der stoppes værk (feks optrævlet hampetov eller rigtigt hørværk) ind mellem bordene indefra.

God vind
Styrbjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu har jeg det lidt svært med at blive korrekset, alting kan da diskuteres, men at der her er tale om en pram, er hævet over enhver tvivl . At slidplanker under bunden kaldes køl, er nyt for mig. Ligeledes har stævnens udformning intet som helst at gøre med pram eller jolle.
At en Optimist kaldes jolle skyldes alene at ordet pram blev opfattet negativt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Kære Lynæs

Nu var mit indlæg ikke ment som en korreksning, men jeg synes godt at man kan kalde denne båd for en jolle uden at komme på kant med de korrekte definitioner. Ganske vist ser jeg nu at du har ret i at det man ser er en slidplanke, men det er tydeligt at se at båden ikke er fladbundet i den forstand at der er en flad bund af sammenføjede planker. Og da betegnelsen pram oprindeligt henviser til et forholdsvist bredt lastfartøj uden egen fremdriftsmulighed kan jeg godt forstå at denne båd kaldes en jolle. Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for hvilken betegnelse, der er den rette, svaret blæser i vinden...
Virker det ikke egendommeligt at sværdet sidder så tæt på stævnen (som jeg først tolkede som agter)? Det er vel fordi der netop ikke er nogen køl til at holde grebet i vandet? Gad vide hvordan båden er rigget...

Jeg forbliver ydmyg og ad libitum
Styrbjørn

 

PS.

Jeg ser nu at bunden muligvis er ganske flad, jeg har ladet mig narre af de krumme linje på billedet, og så er der jo ingen diskussion. Jeg bøjer mig beskæmmet...

Styrbjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også