Skænk i ubehandlet træ

Hejsa,

Jeg har fundet en gammel skænk i afsyret træ. Den står ubehandlet. Den har stået i en kælder nogen år og den lugter noget af mug/våd træ. Der er dog ikke rigtig skjolder, og jeg har tænkt mig, den skal stå og "lufttørre".

Den har nu fået en grunddig gang grundrens, og den skal slibes nogle steder, og der skal lige limes nogle pyntelister et par steder, men så er den så god som ny :) hehe....

Jeg har tænkt mig, at den skal bruges som skænk til tallerkner, glas og duge - men så må den altså ikke lugte sådan! - hvordan får jeg lugten væk?

Der er også orme/borebiller - hvad bruger jeg for at behandle træet for dem?

Jeg har også tænkt mig, at den på sigt (når jeg får energi til det) skal males sort med høj glans - er der nogen, der har råd/tips til dette?

På forhånd tak for hjælpen

/Karin

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Petroleum er et godt, gammelt middel mod orm og borebiller. Og eddike er et meget brugt middel mod grimme lugte. Men der kan sagtens være andre, der er bedre.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa
Jeg ville nok vaske den af i rodalon, det tager lugten og desinficerer hvis der skulle værer evt, bakterier i skænken hvilket er sansynligt da den lugter. Rodalon kan købes i de fleste større vare huse eller hos matas.
ang. ormehuller/ borer biller så kan man i farvehandlen få noget at smørre træet med, kan ikke lige kommer i tanken om hvad det hedder.

Go fornøjelse.
Kizzer
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
mht højglans sort, så skal du være forsigtig med hvad du behandler træet med. For hvis det får meget olie, så kan du ikke male med akryl maling. Alternativt kan du derfor blive nødt til at bruge en oliebaseret maling. Bare sørg for at det er en der hænger ved, og er slidstærk. For det du skal gøre er at spartle alle ujævnheder ud, og siden slibe overfladen HELT glat. Så skal du give et par generøse lag af din maling (evt. praymaling hvis du kan finde en du kan lide). Nok til at du kan slibe på den efter følgende, for du skal have slebet alle løbere af med fint sandpapir. Når du har gjort det, så renser du møblet. Herefter giver du det en god gang lak. Nu spørger du så sikkert, hvorfor så ikke starte med lakbejdse ? Jamen det kan du da også, men så bliver det ikke spejlblankt. Bejdse er nemlig generelt meget tyndt i forhold til maling og optages i træet. Når du har givet det 3-6 gange med din lak, så sliber du lakken med et korn 320 eller højere, så den bliver helt jævn, og så polerer du på livet løs. Hvis møblet kan holde til det, så køb en billig polér maskine i det lokale byggemarked.

Bemærk dog at det tager lang tid og masser af øvelse at opnå et flot resultat. Du kan ofte med fordel skille møblet ad og få det lakeret/poleret hos en autolakerer, og så bliver det rigtigt flot. Så hvis du vil lave det selv, så øv dig på nogle stykker træ og husk at øve dig på samlinger, hjørner og kanter også, da disse kan være rigtigt svære.

Tak for jeres gode råd. Jeg glæder mig til at prøve at male med sort højglans - super med dine råd, twist.

Jeg kan godt se, det er et stort arbejde, men det vil simpelthen være for fedt, hvis jeg kan sige bagefter, at det er "mit" værk. Det er jo alt for nemt at betale en autolakerer for det :)

mvh
Karin

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også