Bearbejdning af plan-eternitplade.

Hej!

Jeg har en brændeovn i stuen med en godkendt brandvæg bagved. Væggen er nu over 30 år gammel og slår så mange revner, at den jævnligt skal pudses og males - surt, da jeg ikke er god til det.

Nu vil jeg sætte en 8 mm plan eternitplade udenpå væggen og male den (Det har jeg set benytte andre lignende steder med godt og holdbart resultat.) og det skal også nævnes, at skorstensmesteren er enig i mit forslag.

Jeg har hørt, at en sådan stor plade nemt knækker under bearbejning: Jeg skal både skære den til, bore huller og evt. undersænkning - valg af skruehovet er endnu ikke sket - og endelig skal der laves hullet til røgrøret.

Tja - så vil jeg hermed spørge, om der mon er nogen af jer, der kan give et par gode råd om valg af værktøj?

Jeg forestiller mig en fintandet nedstrygerklinge og måske benytte en kaninpik og formentligt nogle gode metalbor; men som sagt har jeg ikke prøvet det før og det er for mig en lidt for dyr plade til ca. 600 kr. blot for at eksperimentere fra bunden af!

Håber der er gode ideér at hente (jeg er helt ny her på siden  ).

Mvh.
Fl.

 If it works - don't fix it!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger selv en vinkelsliber med en billig dimant klinge på når jeg skærer sådanne plader.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svar - det vil jeg prøve (jeg har netop en lille 115 mm vinkelsliber).

Ville du også benytte vinkelsliberen til det runde røghullet (200 mm) og så måske 'raspe' det til nøjagtigt mål?

Mvh.
Fl.

 If it works - don't fix it!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Alt kan lade sig gøre ville da ihvertfald forsøge om jeg kunne

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Til røgrøret tegner du først cirklen forfra og skærer bagfra så tæt ud til stregen. Så kan du tage små bidder ad gangen til sidst, når det væsentligste er fjernet, og restene kan du raspe eller file væk.
Sådan har jeg gjort med nogle granitfliser.
Sluttelig kan du fuge med ildfast mørtel eller ler.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal bruge et lille murbor og ikke metalbor. Det er jo et stenmatriale.
De gange jeg har monteret sådan noget. Som gavl beklædning. Brugte vi skruer med spændskiver. lige som man bruger til troldtex plader.
Med venlig hilsen
777
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Klamphugger.
Brug et 10 mm murbor og husk at have noget bagved, bor hullet i indv.. side af din cirkel, uden at trykke.
En stiksav og en klinge der kan save i eternt, SÅDAN./jernsavs klinge til stiksav.
Jeg har monteret nogle stykker efterhånden.
Du har jo nok fået det ordnet til din tilfredshed håber jeg, men nu faldt jeg lige over det, da jeg skal have beklædt en væg udvendig.
mvh
disko13

disko13

I løbet af efteråret har jeg lavet sternbeklædning af eternitplader og har opnået et godt resultat med pæne/lige skæringer vha. en vinkelsliber-diamantklinge monteret i min rundsav. Hullet i diamantklingen er størrer end det der er i en normal rundsavsklinge, men det er faktisk rimelig let at centerer diamantklingen i rundsaven. Jeg har så brugt en lige lægte som styr for rundsaven for at få snorlige snit. Der skal skæres fra pladens front for at få det pæneste resultat, det kan dog anbefales at lægge et beskyttende underlag på pladen som rundsaven kan "køre" på for at undgå ridse/spor på pladen.

Jeg har udelukkende brugt metalbor først Ø3mm til forboring og derefter Ø7mm. Montageskruerne jeg har brugt kommer fra Cembrit som kan levere i samme farve som pladen.

Til et Ø200 mm hul, ville jeg bruge et kopbor/hulsav ved meget lave omdrejningshastighed.

 

En dyksav med føreskinner, og en diamant skæreskive, af de almindelige til rimelige priser. Det virker optimalt, jeg lavede en del udhæng mv sidste år, det tog 2½minut at skære 2.5 meter.
Den skårne kant blev fuld på højde med de fabriksskårne.

Til hullerne brugte jeg et 2 skærs bor i fuld hårdmetal (som ét alm. metal bor, bare lavet i hårdmetal) det skære betydeligt bedre end et murbor.

mvh jens


 

Murbor er uegnede til eternitplader.

Derimod er alm. metalbor hvad der skal bruges.

Jo hårde metalbor jo længere holder de.

Cembrit omtaler nogle 2-skærs "TCT Twistdrill". Som nok skal være gode til formålet.

http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2fTilbeh%26oslash%3br%2fV%26aelig%3brkt%26oslash%3bjer.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også