excel - problem med størrelsen på filen

jeg har lige siddet nogle dage og hjulpet på min brors kørselskontor.
De modtager kørerlister fra kunderne på bl.a. excel regneark.
enkelte centre har brugt det samme regneark fra 2003 (altså et 5 år gammelt ark)
et nyt regneark med ca 20 navne og adresser på fylder ca. 29 til 50 kb, men de gamle ark kan fylde over 12 MB og de er så tunge at arbejde med at en alm kontor pc ikke kan håndterer dem.
copy/paste tager over 30 minutter.
data sortering efter klokkeslet kan tage over 5 minutter.
så sådan et excel regneark gemmer altså en historie også selv om du ikke kan undo længere tilbage.
hvis man sletter samtlige ark og åbner et nyt fylder det stadig over 12 MB
er det muligt at slette "histori" altså hukommelsen i sådan et ark.
Jeg ved godt at man bare kan starte et helt nyt regneark op. Men det må da være et flop fra MS at deres regneark bliver større og større, selvom man ikke putter flere og flere data ind.
når nu du undre dig over hvorfor det er så vigtigt, så er det fordi der også ligger lønsedler på hver enkelt medarbejder på excelark.
der bliver timetal (mødetid og fri) tastet ind hver dag og de excel ark vil jo også vokse og vokse og de er ret besværlige at oprette fra nye af fordi de indeholder ret mange logopslag og formler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen er at du IKKE skal "genbruge" et gammelt ark. Hvis du gerne vil "genbruge" skal du istedet for et gammelt ark benytte en template. Netop fordi der bliver pakket flere og flere data ind i formattet. Ellers skal du over på QuatroPro, Open Office ller lign.
Hvis dokumentet er rene regneark operationer (altså ingen VB-programmering), ville jeg prøve at eksportere det til et "ikke Microsoft" format, for derefter at importere det til Excel igen.
Herved purges / renses alle Microsoft-specifikke koder ud af dokumentet.



"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

jeg tror det er templatemodellen jeg går efter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis