Opbrydning af badeværelsesgulv i etagebyggeri

Hej,

jeg skal til at renovere mit badeværelse og skal i den forbindelse bryde det eksisterende gulv op. Jeg bor i etageejendom fra 1898 på 2 sal og gulvet er så vidt jeg kan se ca 60 mm støbt beton med fliser på toppen - der ligger måske et tarassogulv under betonen. Der er ikke gulvvarme. Badeværelses måler 3,5 x 1,3 m.

Hvad er den bedste / nemmeste måde at bryde gulvet op? Har overvejet vinkelsliber med diamantskær og skære 'fliser' ud eller alternativt en borehammer. Men jeg er i tvivl om en borehammer er for voldsom for konstruktionen i den relativt gamle bygning.

På forhånd tak.

Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg ville bruge en boshhammer , hvis bygningen ikke kan holde til det , tja så måtte man nok heller ikke bo der, men hvor tykt er dit dæk ?? du er sikker på at dine kloakrør ikke køre i loftet ved underboen ?

Det er lidt "risky business" - men jeg vil formode, der er et "dæk" og et pænt tykt slidlag. Er du heldig, kan du mejsle dig ned til dækket og kommet under slidlaget, hvorefter det er ret let at fjerne - selv med alm. hammer og mejsel.

Jeg ville IKKE starte med en elhammer, før jeg havde prøvet uden - det kan give en række følgeskader hos underbor/nabo, som ikke er ønskværdige

Taler du om en lille "hånd-borehammer" er den såmænd skadelig - men ikke meget mere effektiv end hammer og mejsel.


Mvh.

Jan R.
Hejsa,

tak for jeres hurtige svar!

Har netop taget hul på det og banket et par fliser af. Det vi ser sig at der ligger et taressogulv på ca. 60mm umiddelbart under fliserne. Har snakket med en nabo der lavede nyt gulv sidste år der kunne fortælle at der ligger et planke gulv under tarezzoen. Han fjernede kun fliserne og lagde nye umiddelbart oven på det gamle tarezzo men kunne fortælle mig at tarezzogulvet er armeret.

Jeg vil forsøge mig med at lave et par snit i gulvet for at se om det er til at komme igennem.

Vdr. værktøj til opbrydning havde jeg forstillet mig at leje en middelstor opbrydningshammer i silvan - er denne mon for voldsom.

Der ligger ikke nogen rørføring mellem etagerne, men jeg har en  én gennemgående faldstamme samt 4 gemmengående rør med udtag til koldt/varmt vand + radiator.

Er der nogen der har erfaring med at skære i tarezzo?

Vh.

Anders
Som kylling ifm etageejendomme, ville jeg personligt tage kontakt med ejendommens administration INDEN jeg ville begynde på at bryde noget op.
Har du en forsikring, der dækker, hvis du forårsager en katastrofal katastrofe?

Som god nabo ville jeg advare de omkringboende, så de kunne rejse væk, den dag opbrydningen skal finde sted. :)

Hvis du skærer i terrassoen og den er armeret, og du skærer disse armeringer over, er der ingen vej tilbage. Så skal hele gulvet op, idet det så er svækket/ødelagt.
Terrasso er ikke anderledes at skære i end andet beton.

Gamle plastspande, f.eks. store malingsspande, er geniale til at bære opbrydningsmaterialerne ned i. Få fat i en 10-20 stykker og bær den direkte ned i din bil og få brokkerne kørt væk med det samme, så du ikke skal have fat i det flere gange.

God arbejdslyst

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også