Herregårdssten / kvalitet

Jeg har tidligere lagt 40kvm Herregårdssten fra Farum sten og beton, i farven grå.
Jeg har været utrolig tilfreds med kvaliteten af stenen Farve/holdbarhed i forhold til alger osv.
Jeg fik forklaret af FSB at deres sten ikke indeholder flyve-ask men mere cement og derfor er mere afvisende for alger frost osv.
Prisen jeg gav var ca 130,- pr kvm.

Mit spørgsmål er.

Jeg skal lægge endnu 80kvm et nyt sted og er derfor nysgerrig for om de billigere
Herregårdssten fra fx Silvan ect. er de af samme kvalitet? og indeholder de tilsvarende meget cement i stenene som FSB?
Holder de farven ect som jeg syntes den lidt dyrere sten gør?
Jeg har set mange indkørsler o.lign af herregårdssten og syntes der er mange der har mistet meget farve og "gnist" allerede efter kort tid...
Håber der er nogen der har erfaring inden for dette.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er nogen med bare nogle erfaringer må de meget gerne skrive..??

Sten, der overholder BVK og DS, bør være god kvalitet. Og det gør stenene fra Silvan (næsten) med garanti.

Når det er sagt, så er der forskel - og visse producenter har helt sikkert højere kvalitet end andre. Hvis man tænker lidt på prisen, så er det næsten for godt til at være sandt, når man får 1 m2 sten til 79,-. Minus moms og transport, er der ikke meget til at dele mellem producent og forhandler....

Har du oplevet en god kvalitet fra én producent, så bliv da hos vedkommende..... set i forhold til arbejdet og levetid, er det en relativt beskeden merpris.

 


Mvh.

Jan R.
du har evig ret Jan, tænkte bare om der evt var nogen der vidste om de var af samme kvalitet alle sammen så længe de er godkendt af DS og BVK
Der er jo alligevel lidt at spare hvis dem til 69,- er af tilsvarende kvalitet.
Du kan sagtens se forskel i overfladen på eks. en ibf sten og en til 69 / m2. Jeg sammenlignede dem inden jeg valgte. Jeg tog de dyre, køkkenvægten afslørede også lidt.

I øvrigt så er IBF holmegaardssten ofte 20 kr. billigere i jylland end på sjælland kilde, et indlæg herinde fra en bygma avis.

Måske du skulle checke om du kan købe dem i jylland med levering på sjælland.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak Peter.
Jeg overvejer nu også mest de lidt dyrere...
Men igen, der er vel flere af de dyre..
nu siger du IBF - er det ikke dem Bauhaus sælger til 109,-dem ville jeg ellers tro var blandt de billige???
De andre jeg tidligere har haft brugt fra Farum Sten Og Beton koster ca 130,- inkl moms.
http://www.farumbeton.dk/
Annonce

Jeg købte herregårdssten i Silvan. De kom fra Skagen betonvarefabrik som leverer til og med Kolding. Jeg ved ikke hvor Silvan får sten fra syd for Kolding. På Sjælland er det et andet betonværk de benytter sig af.

Så sten fra Silvan er ikke ens i hele landet, sådan er det nok også i andre byggemarkedskæder.

god idé erik, kan være jeg skulle gå ned i den lokale Silvan og høre hvor de får leveret fra...
Jeg købte mine 250 m2 Herregårdssten i Silvan i Odense, De forhandler sten fra RBR som er samme kvalitet som IBF. Dem fik jeg forhandlet ned på 73 kr/m2 endda leveret på palle. Tilhørende multiblokke (1000 stk) fik jeg til 8 kr/stk.. Der er godt nok over et år siden, men selv dengang var det en fantastisk god pris.

Jeg suplerede op med sten fra IBF da jeg ikke havde nok, og bemærkede at IBF stenene var meget nemmere at knække i fliseklipperen. faktisk så meget at jeg overvejede om der havde været fejl i produktionen. Jeg har derfor kun efterfølgende købt RBR sten til andre projekter.

Der er helt bestemt kvalitetsforskel på havefliser, Herregårdssten, andre belægningssten osv. afhængig af hvem der har produceret dem.

Den gode kvalitet fås bl.a. ved at øge mængden af cement i den beton, der bruges til at fremstille Herregårdssten.

Alle producenter skal udføre noget der hedder Frost/tø-test. Denne test viser den slidtage der vil komme på 10 år på Herregårdsstenen. Jo mindre slidtage Herregårdsstenen vil få på 10 år, jo længere levetid har Herregårdsstenen.

Jeg vil anbefale dig at læse mere om kvalitet på Herregårdssten http://www.fc-beton.dk/fc_kvalitet_223.html Der findes helt sikkert også andre hjemmesider der fortæller noget om kvalitet på Herregårdssten.

De to tråde du kommenterer er 6-7 år gamle
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis