Brændefyr - Vigas

Vi er de "lykkelige" ejere af et brændefyr af mærket Vigas, som vist også sælges under navnet Rosendahl. Vi har ikke selv købt fyret, det stod her på gården da vi købte den for 4 år siden. Men i alle 4 år har vi faktisk haft store problemer med at få det til at køre optimalt.

Kenden du en person på Vestsjælland som bare er experten på det område, så oplys venligst navn og telefon eller mail. Eller måske bare en forhandler, hvor vi kan forsøge at få fat i en brugsanvisning.

Randi
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv og ring til nordrør de holder til i hillerød men de kører over hele landet
de har 1 mand der bor i dit område som kører or og gas service

PS har ikke noget og gører med firmaet andet ind jeg har været i lærer der for 10 år siden

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

til bri-jac hvorfor skal der bufferbeholder på når man fyrer med brænde?

jeg har fyret med brænde i over 20 år,og jeg har ikke nogen buffer


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg har nu i 4 år haft et Vigas fastbrændselsfyr. Har hørt at da jeg købte min model, var det den første som kørte effektivt. Den foregående havde store problemer, så måske I har en model som har børne-sygdomme.
Vores fyr kører upåklageligt. Man skal dog bare være opmærksom på, at de sten som danner hullet i midten af øverste brændekammer, ikke må være slidte og have runde kanter rundt om hullet. De holder ca. 2-3 år og så skal der nye sten til. De koster ca. 500,- i alt. Når hullet har skarpe kanter skulle man med almindeligt, tørt træ banke den op på en effektiv temperatur på 70-80° i løbet af 2-3 timer.

Jeg kan også kun anbefale en "buffer"/akkumulerinstank, for ellers kommer I hurtigt til at kører på pausefyring som vil sode. Sod er både skidt for fyret og for naturen, så ja – en 1200 liters akku-tank vil være en god ting og så behøver I heller ikke fyrer hele døgnet. Fyret er godt nok bygget til at kunne kører hele døgnet og kan også bruges til at opvarme brugsvand samtidig med fjernvarme, men jeg kan ikke anbefale det.
Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe med jeres problem, da jeg mener at kende mit fyr særdeles godt.
Mvh.
JanK

<p>Mvh.</p> <p>JanK</p>
har også en vigas 25kw,, skal den nye sten man lægger i limes,,syntes ikke jeg kan få den til at virke, den brænder ikke gasserne, den går nærmeste ud, er der nogle der ved det, Mvh lundoe
Annonce
Sorry jeg har ikke lige set dit spørgsmål...
Godt at dandedoes har besvaret istedet for ;-)

Er du sikker på at det er stenen som er problemet. Sommetider sætter det lille spjæl som lukker luft ud fra ventilaturen og ind i kammet, sig fast pga. sod. Så skal hele fronten med ventilator af og den lille møg-klap skal renses. Så kommer der luft og ilt til ilden, og det hele køre som det skal.

<p>Mvh.</p> <p>JanK</p>
siger her med tak for hjælpen, må så se om det kan komme til at virke, viste ikke man kunne komme ind bag ved ventilatoren,,
Har i fået fyret til at køre

<p>Jeg har et vigas fyr som jeg er glad for Hvis jeg kan være behjælpelig med noget vil jeg gerne det</p> <p>Har også selv spørgsmål til det</p>
Er der nogen der har en beskrivelse af hvor suntventilen skal side

<p>Jeg har et vigas fyr som jeg er glad for Hvis jeg kan være behjælpelig med noget vil jeg gerne det</p> <p>Har også selv spørgsmål til det</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis