Puds: Hvordan ser man om den eksisterende er med eller uden cement??

Jeg har siddet og læst lidt om puds med og uden cement m.v. Og om "hydraulisk puds" og hvilke fordele der er ved det.

MEN nu sidder jeg blot med spørgsmålet:

Hvordan søren afgør jeg om det eksisterende puds er MED eller UDEN cement ?

Der er tale om et rødt murstens hus fra 1920. Med høj kælder, og samtidig høj "sokkel" som ender i ca. 1 meters højde, samtidig med at murstenene begynder. Skellet er samtidig netop der at stueetagen har sit gulv. Og jeg vil tro at der er murpap mellem sokkel og det første lag mursten.

På den udvendige side virker pudslaget de fleste steder meget stabilt - men "drysser" lidt af hvor saltene trænger ud. Farven er nærmest lyse brun.
På den indvendige side er en del af pudset meget skørt, og "drysser" af i store klumper, og indenunder ser jeg primært runde sten. Men det er dog kun nederst på den indvendige side at pudset rasler af. Pudset lader til efterfølgende at være hvidkalket.

Jeg vil både reperere indvendigt og udvendigt.

Mvh.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et hus fra samme tid som dig og der er cement i. Det man brugte dengang var noget jurakalk i stedet for mørtel som vist nok (er ikke sikker) er mere fleksibelt. Derfor anbefaler nogle det faktisk stadig til understrygning af tegl ellers ihvertfald en meget "svag" blanding mørtel/cemet 1:20. En anden ting jeg mener at have hørt er ved en nedrivning af vægge - hvis du lige så nemt kan fjerne stenene og der ingen hårdhed er i fugerne, er det også uden. Jeg vil vædde på at det er ikke tilfældet hos dig. At pudsen falder af, er naturligt efter så lang tid. Det er bundtørt og vedhæftningen er garanteret dårlig efter alle disse år. Så ved reparation blander du en mørtelblanding i 1:13 og pudser op med den.
1:13 (vol) lyder fornuftigt, det har jeg set før.
Jeg går ud fra at jeg bruger det med en kalkmørtel 6-7 % 0-2mm.

Jeg undrer mig dog over at jeg nogle steder ser en opskrift på sokkelcement 1:3 (kun cement og sand) - men det er måske til helt moderne huse?
Hvis du pudser din sokkel op, plejer man at bruge den stærke blanding som du foreskriver. Men alt andet derudover, er som jeg har foreskrevet.
Jeg har brugt bakkemørtel 6,6% 0-4 til opmuring og udskiftning af fuger. Men selve pudsningen indendøre har jeg brugt strandmørtel 9% 0-2 da det ikke er lige så groft som bakkemørtlen og derfor er mere velegnet til pudseopgaver.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis