Elmotor hjælp.

Kan man vende omløbsretningen på en 220 v motor? Hvis man kan hvordan gøres det så. Det er en vinkelsliber.
Hilsen Jørgen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det kan du ikke.
Men du kan dreje skærmen, og flytte håndtaget til den anden side.

Dette spørgsmål burte have lagt i lav-hobby.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming
Det får jo ikke motoren til at køre den anden vej rundt ,vel  
Dette forum hedder jo spørg om hjælp.Problemet er at jeg har ombygget en vinkelsliber til at sidde på en suportsliber til min drejebænk, men motoren kører den forkerte vej rundt.
Mvh Jørgen.
Synes dit svar til FWM virker lidt mystisk. Du kunne have fået et mere præcist svar ved at uddybe dit spørgsmål.
Mht. at tråden skulle have lagt i Lav Hobby, er at vi har flere forskellige fora. Eks. Lav Bil og Lav Computer.

Hvis det kun er mig der har forstået dit svar negativt, beklager jeg. Men jeg forstod spørgsmålet som Flemming, og ville have svaret ligeså.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af j håndstad den 25-09-2008 19:39
Hej Flemming
Det får jo ikke motoren til at køre den anden vej rundt ,vel  
Dette forum hedder jo spørg om hjælp.Problemet er at jeg har ombygget en vinkelsliber til at sidde på en suportsliber til min drejebænk, men motoren kører den forkerte vej rundt.
Mvh Jørgen.


Som flemming rigtig nok skriver så kan du ikke vende omløbsretning på din vinkelsliber.
men er der ikke mulighed for at du kan dreje den 180grader i sin holder?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej alle.

Inden vi alle taler forbi hinanden?? Først undkyld hvis jeg er i den forkerte tråd men jeg er ny her og så efter søg hjælp.

Vinkelsliberen er ændret så der ikke er vinkelnæsen på mere,jeg har istedet fremstillet et lejehus så jeg nu har en motoraksel ud i den ene ende,monteringen kan ikke ændres da motoren så vil fylde for meget.
Mvh Jørgen.

Annonce
Det var ikke for at slå dig i hovedet at jeg gjorde opmærksom på at det er en forkert tråd, men for at hjælpe dig da du er ny. Ved at have den i den rigtige tråd er der større change for at du får den bedst mulige hjælp.

En motor af den type kan kun køre en vej rundt.
Den eneste mulighed der kan være, er hvis du kan sætte dit lejehus på i den modsatte ende.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming.

Jeg føler ikke du slog mig i hovedet men opfattede det som en oplysning ok .
Men jeg kan ikke få akselen ud i den anden ende , der sidder afbryder og kulholder , men tak for din respons.
Mvh Jørgen.

Selvfølgelig kan omdrejningsretningen vendes.
Det er jo ikke noget der er naturbestemt.
Hvis du forestiller dig akslen vendt, så er det jo det samme som hvis du havde bibeholdt rotorens stilling, men vendt statoren.
Så hvis du noterer de to statorviklingers forbindelser, og herefter bytter om på hver enkelt af de to spolers ledninger, vil du have vendt deres magnetfelt relativt til rotorens, og nu vil motoren løbe den anden vej rundt.

Man har jo også 230-volts boremaskiner, hvor man med en enkelt omskifter vender omdrejningsretningen.

Som dreng havde jeg en Tekno-motor med permanent magnet. Den åbne type. Det var anskuelsesundervisning!

PS

Dit projekt lyder interessant.
Kunne du ikke vise et par billeder?


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Du kan også bytte om på ledningerne til kullene.
Men jeg tror ikke det er en god ide.

Håndmaskiner, deriblandt vinkelslibere, bruger universalmotorer der næsten altid er "timet" til en bestemt omløbsretning.
Når den løber den "forkerte" vej skal du regne med effekttab, plus at du nok får en helv..... masse gnister fra kommutatoren, som så ikke lever ret længe.

Men prøv, du kan jo altid bytte tilbage igen og søge en anden løsning.

Bent.

Hej Hans & Bent.

Har idag byttet om på feltspolernes forbindelse til kullene og så kører motoren den anden vej rundt,men som Bent skriver så får man en hel..... masse blus fra kul/kumentator og kulholderen bliver meget varm,så det er ikke løsningen.
Har set på en kædesavsmotor (220v ) der er kulholderen drejet ca 30-40 grader i forhold til feltspolerne,det er måske der hunden ligger begravet,den kører ihvertfald den anden vej rundt.
Mvh Jørgen.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis