Slibe træbåd

Hejsa

Vi er jo nu igang med at slibe vores træbåd, og er nået ned til under vandlinjen på den ene side. Mit spørgsmål lyder nu:

Ville I slibe ALT malingen af?

Altså vi regner med bare at slibe alt det løse af..

Og hvilken maling vil I anbefale?

På forhånd tak

Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da slibe al bundmalingen af og så give en ny gang primer i bunden, bundsmørelsen kan du først smørre på et døgn før søsætningen.
Hej Lars
Hvis ikke der er alt for stort malingslag, ville jeg nøjes med at slibe det løse af,
- men vel og mærke vandslibe det med en slibesvamp.
Dette fordi det er mere skånsomt både for båden men ikke mindst for dig. Slibestøv fra bundmaling er ikke just vitaminer.
Hvis malingslaget begynder at skalle af rundt omkring er det tiden at overveje en total afrensning og starte på et nyt malingslag.
Men alt for ofte ser man folk fjerne al maling på en træbåd, med det resultat at den pludselig tørrer ud og bliver meget utæt.
Så når det bliver tid til at fjerne al maling, så tag en side af gangen evt. kun over eller under vandlinien, og lad afrensningen strække sig over flere sæsoner.
Afhængig af hvilken bundmaling du vælger så kan du smøre på i flere dage/uger før søsætning.
Men få fat i f.eks. Hempels "den lille søstærke" eller hvilket fabrikat du nu sværger til, og her vil du kunne se hvilke overmalingsintervaller de anbefaler.
Hvis det er en traditionel træbåd ville jeg vælge en "traditionel" malingstype. D.v.s. en blød maling og lak.
Linolie - kuttermaling - sigma ol. I lak ville jeg vælge Epifanes - linspar - tonkin ol. Gennerelt er disse typer ikke så slidstærke som de mere moderne lakker, der til gengæld er meget hårde, så der nemt kommer sprækker og "stjerner" i lakken/malingen. Derfor foreslå jeg de bløde typer.
Simon Hansen "Saxon" har en god hjemmeside hvor han skriver om en større renovering af en gammel sejlbåd.
God fornøjelse
Hilsen Jørgen
Hej Jørgen.
Du har nok ikke fulgt med i skriverierne omkring Lars`båd, det drejer sig om en båd der har stået på land i temlig mange år, så en total afrensning vil nok være mest belejliget lige nu hvor alt er så tørt.
Ps. du kan se båden i billed galleriet.
Men ellers vil jeg give dig ret i det meste af hvad du skriver.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også