diesel contra fyringsolie

hej her på siden
jeg har just investeret i en suzuki grand vittara td 2.0 - jeg vil selvfølgelig som alle andre helst slippe billigst mulig vedr. diesel/benzin - er der nogen som ved, om det er skadeligt for en ny dieselbil at benytte fyringsolie i tanken og hvis det kan lade sig gøre - ødelægger det så ikke noget i motoren (garanti !!)

tak for et evt. brugbart svar
v.h. peter

Mvh
Niels
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov Hov
Det er ulovligt at køre på fyringsolie wink
Der er nogen der påstår at det slider dyserne og pumpen hurtigere pga manglende additiver (tilsæt BELL ADD),der kan blive problemer med parafindannelse i filteret hvis det er meget koldt (der skal være varme i filteret).
Disse erfaringer er bygget på kørsel i en ældre Toyota Hi-lux som har kørt ca.250.000 på fyringsolie og desuden forsøgsvis på rapsolie.
Da det jo er ulovligt at køre på fyringsolie er det selvfølgelig ikke mine egne erfaringer.

Hilsen
Neets
Alle har snart nævnt muligheden - og endnu har jeg ikke hørt nogen der har ødelagt noget som helst, så selvom jeg ikke bruger diesel, og selvom jeg er en lovlydig borger - kan jeg så ikke snart konkludrere, at der intet sker ved at køre med "forkert" brændstof.

Eller vil en, der har prøvet det, skrive ind og fortælle at han har oplevet noget andet.

Det er der ingen der endnu har gjort - så jeg er ret overbevist om, at vi taler om et "ulven kommer" fordi man ikke ønsker for megen snak fra myndighedernes side - fordi det er korrekt, og det vil koste store penge i skatter, hvis det bliver normalt at anvende.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg har kørt over 100.000 km på fyringsolie i en peogeot 406 HDI. Ingen problemer overhovedet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej ,i kan roligt bruge fyringsolie da det oftest er nøjagtig det samme produkt der bliver fyldt i tankene. jeg har personligt kørt 50000 km uden problemer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej:

Jeg har talt med en tankejer, som jeg kender ret godt, og han siger at der ingen forskel er på diesel og fyringsolie. Det er efter hans opfattelse bare raffinaderierne som vil tjene penge på diesel.
Jeg kender også et par stykker, som kører på fyringsolie. Den ene har sat et ekstra filter på brændstofslangen, så det kan opfange evt. skidt.
Tankejeren oplyser, at det ikke skulle være nødvendigt, idet fyringsolien er lige så ren som diesel, ellers må man slet ikke sælge det.
Annonce
Fakta: Fyringsolie der sælges af DK Benzin idag, var det produkt der for 2 år siden var let diesel. Årsag, EU ønsker et lavere svovlindhold i diesel, og når svovlet som er smørende for motor/dyser etc. fjernes, tilsættes istedet et aditiv samt et 2 taktslignende aditiv. Der er ingen ulemper, og f. olien kan roligt bruges istedet. Og hvem vil ikke gerne sparer 1,5 kr. pr. ltr

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af AndersG (den 15-06-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af AndersG (den 15-06-2002).]
Jeg har en kammerat der kører en VW Transporter dagligt på både Fyrings/Diesel Olie.
Men til gengæl så har min chef lige måtte æde en værkstedsregning, da han fik problemer med brændstoftilførslen på en VW Passat af nyere model.

Det er vist lidt op og ned, men hvis du tanker Diesel fra en eks. OK tank eller andre billige ubemandede stationer, så bemærk Dieselen stinker af fyringsolie.
Dt er samme produkyt, dog er frostsikringen forskellig.
Husk det om vinteren.

Selv kører jeg benzinbil.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lugter af det samme hele vejen rundt.
Hvis der er nogen forskel er det sikkert et spørgsmål om ganske få tilsætninger og evt et spørgsmål om filtrering/renhed for visse stoffer. Den store forskel kommer ved tilsætningen af afgift. Men nu kommer der jo nok snart farve i fyringsolien, så der ikke længere kan "spares" afgift, eller "snydes" med afgiften. eller "svindles" med afgiften, vælg selv formuleringen afhængig af moral !!!! smile wink smile wink

Jeg kører selv Oktavia Benzin, men har hør et og andet om at man kan og må skifte en benzin motor ud med en diesel, uden at der skal betales yderligere omsætningsafgift af bilen. Altså er det kun den årlige ejerafgift der skal stige, men om det passer eller ej er jeg ikke sikker på wink Så ved du noget, så svar endeligt i disse rækker wink wink wink wink

Venligst Njord

MVH Njord
Raffinaderierne dokumenterer Cetantallet for Diesel, mens de er tordnende ligeglade med fyringsolie der er det vist mere svovlindholdet....

Vores kongelige danske flyvevåben har et trick med at en gammel slidt dieselmotor som sviner lidt rigeligt, får en god sjat flybrændstof (jet fuel (F34) er også et kerosenprodukt som diesel, men med anti-freeze additiv) inden syn, så slipper den nemmere igennem forureningstesten. Men da de prøvede det på HDI motorer (Peugeot) tog motorerne det ikke så pænt.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
I gamle dage kunne der spares en del. Men er prisen ikke den samme i dag, hvis du har tænkt dig at købe olien i Danmark? Nu bruger jeg ikke mit oliefyr meget mere. Men jeg har da for et par år siden fyret med diesel i det, når det var billigst. Henter man fyringsolie i Tyskland er det væsentlig billigere end i Danmark. Så vidt jeg ved (jeg er ikke sikker), er det lovlig at hente fyringsolie til eget brug i Tyskland, hvis formålet er at brænde det af i sit fyr. Men der kan være noget om man kan klare selve transporten på lovlig vis. Skulle du komme til at hælde lidt af det tyske Fyringsole på bilen om vinteren, kommer du måske til at skifte filter lidt oftere, da det ikke er frostsikret og der sætter sig paraffin i filteret.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis