Tråden er låst

...

Hej jer allesammen derude.

Jeg er kommet i kontakt med nogen der har nogen skide gode energi spare pærer.

De har en levetid på cirka +/- 15.000 timer.
hvor en almindelig gløde pærer har en levetid på +/- 1000 timer.

en 60w glødepærer koster dig 0,09 øre i timen og for 15.000 timer er prisen 1.350 kr

Hvor en 11 w sparepærer i det her tilfælde koster 0,0165 øre i timen. og den her sparepærer koster 247,50 for 15.000 timer.

Lyder det utroligt ?  - det synes jeg .

Men i er velkommen til og kontakte mig.

Undskyld for den enormt store fejl jeg fik lavet med "..." i overskrift.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
phuuuu det lyder som reklame.!?!

hvad heder pæren. en noname.?

har du testet den hvor langtid hvad den relt. "brænder"denne på tid.

men jeg tror nærmer på 5000 timer.!

det jeg kunne skimte i "kolben" er lystofrør.!

men for at slå denne tid er lysdiode lamper. (diodepære)

hvad betyder ... ?
Jeg vil gerne rette et par udbredte misforståelser når det gælder sparepærer i al almindelighed.

Værdien i Watt angiver KUN rørets forbrug.

Eks: Pro Light 6W / 6000 timer.
    
    6W 2700K 240Lm
    230V - 50/60Hz 47mA

Frem med lommeregneren:
     230V x 47mA = 10810 mW = 10,8W ????

Altså bliver der afsat 5W i elektroniken, og varm elektronik går i stykker hurtigere. Bedre køling = længere holdbarhed.
Der er selvfølgelig andre forhold som har indflydelse på holdbarheden, men det vil nok være for vidtgående at komme ind på dem.
Hvis jeg husker rigtigt svarer 1 gange tænd/sluk til 1 times brændetid (EC-normen).

Bortset fra lysstofrøret er kondensatorerne det svageste led i elektroniken, og de bedste holder ca. 15000 timer under ideelle forhold.

Dette gælder også for LED pærer. Selvom lysdioderne holder i mere end 50000 timer, holder elektroniken maksimum 15000 timer.
LED-pærerne gengiver heller ikke farvespektret korrekt. Selvom man kan få RGB-dioder hvor farven kan ændres, kommer de aldrig i nærheden af halogenpærernes brede farvespektrum, så når lillemor sidder foran spejlet og skal smukkeseres, bør LED-pærerne IKKE være "hovedbelysningen".

Besparelserne tager ikke højde for den mistede varmeafgivelse fra glødepærerne. Flere eksperter pointere at ved elvarme er der faktisk ingen besparelser at hente i forhold til almindelige glødepærer

Til orientering:
Lysstofrør: 60 - 95 lumen/watt
Sparepærer: 30 - 60 lumen/watt
100 W glødepære: 17 lumen/watt
Halogenpære: 20 lumen/watt
hvid LED: 15 - 20 lumen/watt

For øvrigt ligger det reelle forbrug af et 36 W lysstofrør omkring 50 W.

Mvh. Christian

Hej Christian

Jeg håber det er ok jeg retter dig lidt omkring lysdioder.

Der fåes GU5.3 LED spots pære som holder langt over 50.000, og det skyldes selvfølig som du selv var inde på, at de ikke indeholder elektrolytter (må rette dig, man siger ikke kondensatorerne, da der så kan være tale om forskellige former). Disse former for LED spots bruger karamiske kondensatorer, som har en levetid på langt over 100.000 timer.

Mht. farvespektrets gengivelse(såkaldt Ra værdi), så fåes der lysdioder som har bedre farvegengivelse end mange glødepære. Lysdioder fåes med Ra værdier på op til 97 i øjeblikket, slåes kun af en høj Ra glødepære!!!
- Dermed bør Lysdioder jo snart være hovedbelysningen...

Og der fåes som standard allerede GU10/MR16 LED pære med Ra værdi på 93:
http://www.prolys.dk/gu10-diodespot-varm-hvid-4w.html

Sidst men ikke mindst, omkring effektiviteten af lysdioder, så er standarden nu over 100 lumen/watt for rå lysdioder (uden driver). Og for integreret elektronik+LED, er system effektiviteten omkring 75 lumen/Watt for dagslys hvid, og for +varm hvid (2800K) ca. 48 lumen/watt, så jeg tror de data du har er lidt meget forældede!

Med venlig hilsen
Mike
http://www.prolys.dk

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Det med lumenværdien for LED vil jeg erkende var en forhastet påstand.

Først vil jeg kommentere diodernes levetid.

Jeg håber vi kan være enige om at, den værdi fabrikanterne opgiver er teoretiske sandsynlighedsberegninger foretaget i laboratorier under specielt gunstige forhold, som ikke
lader sig genskabe under givne praktiske forhold hvor produktet er tiltænkt at skulle anvendes..
Mig bekendt er der ingen producent som garanterer for deres egne teoretiske ønskeværdier.

30 000 timer er immervæk et langt tidsrum: 3 år og  5 mdr. ved konstant brug.
100 000 timer: 11 år og 5 mdr. ved konstant brug.
Interessant nok er det netop efter 30 000 timer hvor producenten angiver at lysstyrken er faldet til 75%.
Havde der været tale om en glødepære, ville det ikke have haft den store betydning, idet en
reduktion af illumineringen opfattes af øjet som naturlig, ifølge Kruithofs diagrammer som
relaterer illuminering og farvetemperatur af visuelt behagelige lyskilder.

Den omtalte GU10 spot indeholder 3 stk. P4 dioder som ubetinget kræver køling, hvilket
tilkendegiver at elektroniken nødvendigvis må blive varm under normalt brug. Da producenten selv angiver en termisk modstand på mindst  70 C/W, og der for den omtalte GU10 opgives et forbrug på mere end 4W, hvilket i øvrigt ikke fortæller noget om det faktiske forbrug, kan jeg hurtigt regne ud at temperaturen vil blive høj inde i det lille indelukke og derved reduceres den angivne lumen værdi.
For P4 typen angives en typisk værdi på 53 lumen og da der er 3 stk. monteret giver det teoretisk 159 lumen. Hvis man så antager at de angivne 140 lumen er reelle maksimum værdier, kan man ud fra kurverne aflæse at chiptemperaturen vil ligge på omkring de 750 C. Desværre siger det heller ikke meget om de faktiske forhold da det stadig er
laboratoriemålinger vi jonglerer med, men man kan konstatere at en vis ophedning vil finde sted.

 Kondensatorernes levetid påvirkes mere af arbejdstemperaturen end af spændingen over dem, og da jeg ikke er bekendt med det omtalte produkt og typen af kondensatorer som er benyttet i det elektroniske kredsløb, kan jeg ikke udtale mig specifikt om komponenternes levetid.

Hvis de anvendte  SMD-kredsløb er fremstillet med de rigtige langtidsholdbare elektrolyt kondensatorer, er det ikke urealistisk med angivelser op til 10 000 timers funktion.
Derimod vil jeg sætte spørgsmålstegn ved de elektroniske kredsløbs tolerancer overfor keramiske kondensatorers logaritmiske ældningsproces og den dermed ændrede kapacitet, så min påstand om en levetid på maksimalt 15 000 timer er endnu ikke blevet tilbagevist.

Det er vel ikke nogen hemmelighed at mange glødepærer ikke har en god Ra-værdi da de fleste er beregnet til en sekundær og dekorativ indebelysning, hvorimod fåtallet af LED-spot er egnet til en normal dekorativ belysning, så jeg fristes til at omskrive dine egne ord med:

”Mht. farvespektrets gengivelse, fås der glødepærer som har korrekt farvegengivelse. Glødepærer med Ra værdier på op til 100, udkonkurrerer stadig lysdioder med høj Ra værdi.”

At ”standarden” er over 100 lumen, - tja, hvad forstår du ved standard, og hvad skal man bruge 100 lumen til hvis lyset ikke er acceptabelt. Jeg kan levende forstille mig situationen hvor fruen har brugt det meste af eftermiddagen på at smøre krigsmaling i ansigtet hvorefter hun stolt præsenterer sig i det omtalte lys. Så skal man have en usvigelig selvkontrol for ikke at udbryde: "Du ligner sgu Døden fra Lübeck".

Du må have fået et par defekte diodespot retur, så jeg ser frem til par nærbilleder af en
slagtet spot hvor man kan se elektroniken. Så kan vi jo fortsætte diskussionen derfra.


Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis