Vinterkonservering

Hey,

Så er det vintertid... Hvad skal der gøres for at konservere vores Volvo Penta (søvandskølet)??

Hvordan opnår man at fordele glykol i hele motoren??.. Skal jeg varme den op og så derefter tilføre glykol istedet for vand til kølesystemet?

Jeg forventer at skulle tage tændrør ud og give den en lille sjat olie i hver cylinder. Dreje et par omgange med motoren uden tændrør monteret.

Er der andet jeg bør gøre???


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens,
Volvo laver en "søsætningsguide", der dækker det meste for både benzin og diesel. Jeg kan ikke finde den på Volvo's hjemmeside, men den kan downloades fra http://www.jkmarine.dk/ - klik på "Vedligeholdelse" i menuen.

Det du foreslår er nok absolut minimum.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Hej jens
Generelt vinterklargøring klares ved at at køre motoren varm meget gerne med ferskvand i en spand hvor motoren så suger fra - derefter udskiftning af olie - filtre - eftersyn af impeller/udskiftning - tjek af div. slanger évt. kileremme - påfyldning af frisk olie - opstart af motor med sugeslangen nede i spanden med kølervæske og når der kommer kølervæske ud af udstødningen er den klar og kan stoppes - stop en klud i udstødningen så er der ikke nogen dyr der slår sig ned lige der plus det holder på kølervæsken(fordampning) - som du selv skriver en sjat olie i cylinderen skader ikke - hvor det er muligt kan man købe en speciel korrosionsolie til indspøjtning igennem karburatoren hvor man så "kvæler" motoren med den indsprøjtede olie - det oser bare godt mens man gør det (røgslør) ;-) som afslutning på motoren sprøjtes der silikone på div. el-dele-kontakter m.m. så kan den godt klare en overvintring uden problemer.
- batteriet oplades - det taber ca. 2 procent / måned så det bør tjekkes i løbet af vinteren.
den gamle olie på motoren udskiftes fordi forbrændingen af brændstof gør at der kommer div. partikler i olien der gør den næsten kommer til at virke som "syre" det vil sige ikke den store korrosionsbeskyttelse af de ædle dele i motoren.
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er jo også en del 'religion' i det...

I praksis kan det vel sammenlignes med at du ville lade din bil overvintre i dit kolonihavehus. Hvad ville du gøre dér? Kølervæske, naturligvis, ellers risikerer du en flækket motorblok. Tanken tømt eller helt fyldt op af hensyn til kondens. Silikone på tændkablerne er også en god ide. Batteriet hjem i garagen, så det ikke fryser til. Olieskift også en god ide.

Resten kan i praksis godt vente til båden skal klargøres til næste sæson. En ny impeller gavner ikke motoren, når den ikke kører, ej heller en ny kilerem, vent hellere til foråret, så sidder de ikke stille og bliver deforme henover vinteren.

Vi har en 35 år gammel 2-cyl. diesel i vores Albin. Forrige år blev den overhovedet ikke konserveret, sidste år tømte vi de 20 liter ferskvand, vi havde i tanken, gennem motoren, derefter kølervæske til udstødningen blev blå, og det var det. Og i foråret sprang den i gang efter et halvt minut, og den kørte fejlfrit hele sæsonen (bortset fra vores havari i Køge).

Ofte er ejerne mere sarte end motorerne. Ikke at man skal lade være med at gøre noget, men skulle et enkelt af punkterne i vejledningen smutte, er det ikke ensbetydende med totalt motorhavari.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis