Der er jo også en del 'religion' i det...
I praksis kan det vel sammenlignes med at du ville lade din bil overvintre i dit kolonihavehus. Hvad ville du gøre dér? Kølervæske, naturligvis, ellers risikerer du en flækket motorblok. Tanken tømt eller helt fyldt op af hensyn til kondens. Silikone på tændkablerne er også en god ide. Batteriet hjem i garagen, så det ikke fryser til. Olieskift også en god ide.
Resten kan i praksis godt vente til båden skal klargøres til næste sæson. En ny impeller gavner ikke motoren, når den ikke kører, ej heller en ny kilerem, vent hellere til foråret, så sidder de ikke stille og bliver deforme henover vinteren.
Vi har en 35 år gammel 2-cyl. diesel i vores Albin. Forrige år blev den overhovedet ikke konserveret, sidste år tømte vi de 20 liter ferskvand, vi havde i tanken, gennem motoren, derefter kølervæske til udstødningen blev blå, og det var det. Og i foråret sprang den i gang efter et halvt minut, og den kørte fejlfrit hele sæsonen (bortset fra vores havari i Køge).
Ofte er ejerne mere sarte end motorerne. Ikke at man skal lade være med at gøre noget, men skulle et enkelt af punkterne i vejledningen smutte, er det ikke ensbetydende med totalt motorhavari.
Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911
Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...