Lysrelæ tilslutning

Hej

Hvordan er det man kobler ledningerne til lysrelæet.

Jeg har 2 stk 55 watt (halogenlygte) ekstra lygter.

Jeg har et relæ 12v. 30 amp.

med stik 85 + 86 + 87 + 30.

Og en afbryderkontakt 

mvh

Søren


Med venlig hilsen

Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej det er faktisk meget nemt

Klemme 30 er indgangen på kontakt kredsen og den skal forbindes til + polen på batteriet gennem en sikring  ( 15 Amp )

klemme 87 er udgangen på kontakt kredsen ogn forbindes til dine lygter ( de 2 kl. 87 hænger sammen inden i rekæet )

Klemme 86 er den ene del af styre kredsen og forbindes gennem din kontakt til det lys som dine hjælpelygter skal styres af ( Hvis det er tågelygter forbindes den til nærlyset - hvis det er langtlys lygter forbindes den til det lange lys )

Klemme 86 er den anden del af styre kredsen og forbindes normalt til stel.

Hvis det er en japansk bil gælder der andre tilslutninger for at opnå det samme, så lad lige høre fra dig hvis det er tilfældet.

Hilsen "Autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej
Det er min gamle hobby traktor, som jeg vil sætte arbedslygter på foroven på Førehuset.

De skal kunne aktiveres via en kontakt, men først når jeg tænder lyset på traktoren.

Klemme 86, skal den op til min afbryderkontakt-? og derfra hvor så-?
Mener du klemme 85 til stel, du skriver 86-?
Da der er cirka 4 meter ledning op til taglygterne, hvor skal relæet sidde, tæt på lygterne i taget, eller
de 4meter væk-?
2x55 watt pære kan en 30 amp.relæ trække det-?
Mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Hej
Det andet er sådanset OK, men hvor skal relæet sidde.
Tæt på lygterne eller langt fra
Mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
30 forbindes med en kraftig ledning til + på batteriet husk ovennævnte sikring polen er ofte rød.
87 forbindes med den samme type kraftige ledning til dine nye lygter.
85 forbinder du til den ledning der går ud til de lygter der i forvejen sidder på din traktor(her og på ben 86 må du gerne bruge en tyndere ledning)
86 forbindes med det ene ben på din kontakt til de nye lygter.
Det frie ben på den nye kontakt forbindes til minus eller stel.
Teoretisk er det ligegyldigt hvor du monterer relæet men sæt det gerne et sted hvor det ikke bliver fyldt med vand.
Ja dit relæ er pænt stort lygterne trækker kun 10 Amp. så en sikring på 15 er ok.
René

Hej

Jeg har sådan set svaret dig i mit første indlæg, blot er jeg kommet til at skrive Kl. 86 -  2 gange men det er den tekst hvor kontakten omtales i der er til  KL 86 - Kl 85 forbindes normalt til stel for at få så få ledninger som muligt. Relæet kan du placere hvor det er nemmest men sørg for at ledningerne mellem relæ og batteri og relæ til lygter bliver kortest muligt
Håber du forstår dette hilsen
"autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis