Pudsning af kælder indvendig

Jeg er i gang med at renovere min kælder, den virker ikke vildt fugt og efter at have lavet mekanisk udluftning lugter den ikke og fugtigheder ligge på omkring 60.
Væggene skal dog pudses om, nogen der har anbefalinger eller råd  

Er det en go ide at bruge en af alle det produkter der er kommet på markedet    ? 
eller er det bedste på den gammel dages måde ? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg står over en lignende udfordring og hiver derfor Pumbaa's indlæg frem.

Det er en gammel kælder med de sædvænlige fugtafskalninger som trænger til at blive shinet op. Den skal ikke indrettes til beboelse, men derfor må den jo godt se vedligeholdt ud.

Malings rester er fjernet (dog ikke på vedhæftede billede). Jeg har kradset løs beton af og fyldt ujævnhederne op med en mellem stærk beton blanding.

Jeg synes special produkter til vanskelige/våde væge er ret dyrt til en stor kælder der blot fungerer som fyrrum og opbevaring.

Mit spørgsmål går på om jeg blot kan slutte af med en almindelig 0-2 pudse mørtel, eller det er bedre at bruge (tynd) strandsand/beton puds?

Størstedelen af kældervægen ligger under terræn niveau. På ydersiden har jeg gravet ud, nedlagt dræn, afrettet soklen, opsat plastmembran og 100mm styrolit plader. Der vil stadig være en del fugtoptrængning fra sokkel/gulv, da fundamentet kun går få centimeter under gulvniveau. Understøbning af sokkel og isolering eller fugtspærre under gulvet vil jeg gerne lave, men først på et senere tidspunkt.


 

Jeg har ringet rundt til en flok murmestre for at høre deres anbefalinger. Det kan man godt blive endnu mere i tvivl af for der var en del forskellige forslag.

Jeg har valgt at gå i krig med en løsning som blev anbefalet af to. Den ene bruger det til svinestalde som kan være meget fugtige, den anden en mester fra Hjørring, virkede meget kompetent og bekræftede i det store hele samme løsning.

Til udfyldelse af huller og eventuel grovpudsning anvendes blandingen:

- 7 sand

- 4 bakkemøtel, 0-4mm

- 1½ cement

Sandet er lidt grovere og skulle medføre et stærkere resultat, uden den bliver tæt pga høj cement indhold.

Jeg er dog nervøs for det kan blive svært at lave en pæn pudsning hvis sten fra sandet trækker 'streger' under pudsebrædtet.

Ønskes en pænere finish kan der afsluttes med pudsning:

- 11 strandsandsmørtel, 0-2mm

- 1 cement

En anden murer foreslog en afslutning med en tyndpuds, eksempelvis Maxit 280.

Jeg vil lave en prøve med det, selvom der på posen står at den ikke er god på figtig mur(!), så jeg er lidt skeptisk.


 

Din gamle væg er sikkert svag, så jeg anbefaler også - 11 strandsandsmørtel, 0-2mm, det er gammelt billigt pænt og det virker.

Husk at vædde væggen godt inden du pudser, så den ikke trækker vandet ud for hurtigt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er gået 4 år siden sidste indlæg blev skrevet. Da jeg nu står i samme situation med at skulle reparere en kældervæg, kunne det derfor være interesant at vide om den valgte behandling fungerede i praksis, eller om der er problemer.

Jeg vil også gerne høre om erfaringer med maling ovenpå pudset
Jeg er desvære stadig ikke blevet klogere mht en god løsning.
11-1 mørtel som beskrevet i et indlæg kan jeg i hvert fald ikke anbefale. Efter et år var saltudskildningen tydelig og ny ser herrens ud. Der trækker fugt op fra soklen (der består af en række munke sten som ligger på sand).

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også