Opladning af et bilbatteri

Hej alle

Hvor hurtigt er det muligt at lade et bilbatteri op?

Jeg ved godt det afhænger af hvor meget ens lader kan oplade med men er der nogen der ved om der er en max grænse på et batteri?

Eller om det tager skade hvis det bliver opladt for hurtigt?

Derudover har jeg et spørgsmål til specifikationerne til en lader.
Har fundet følgende hos biltema.

TEKNISKE SPECIFIKATIONER:
Model/Art.nr 37-706
Nettilslutning 50/60 Hz (AC) 230 V 1-fase
Ladespænding 12/24 V
Ladestrøm, maks. 40 A
Ladeniveauer 4 stk.
Starthjælpestrøm 0 volt (kortslutning) 400 A
Starthjælpestrøm 1 volt EL 270 A
Ladekapacitet 500 Ah
Mål 400x300x640 mm
Vægt 18 kg

Hvad er forskellen på Ladestrøm og Ladekapcitet?

I mit tilfælde har jeg brug for at lade 4, 8 og 16 batterier på samme tid.
Vi antager at alle de batterier der bliver brugt har en kapasitet på 50Ah.

Hvis jeg skal oplade 8 batterier(8x50Ah = 400Ah) hvor lang tid vil det så ca tage med den oplader?

er det:
400Ah / ladestrøm
eller
400Ah / ladekapacitet?

Næste spørgsmål (Ja.. det begynder at blive mange spørgsmål nu :))

Hvis jeg har 4 batterier sat sammen i en parallel forbindelse(12V 200Ah). Hvor meget betyder den interne modstand i batteriet i forhold til hvor meget de vil aflade/oplade hinanden?

På det her punkt er jeg totalt blank.

Kan man afhjælpe dette problem ved at sætte en dioede(ensretter strømmen så den kun kan gå den ene vej) på plus inden de samles fra hver deres batteri?

Håber der er nogen kloge hoveder der kan gøre mig lidt klogere :)

På forhånd tak
Lasse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
------------
Hvis jeg skal oplade 8 batterier(8x50Ah = 400Ah) hvor lang tid vil det så ca tage med den oplader?
------------

Meget logisk når man nu tænker over det så er ladestrøm hvor meget den kan lade med.

Derfor vil det tage
400Ah / 40A = 10 timer at lade op

og ladekapacitet betyder bare at den mængde batterier jeg sætter til ad gangen ikke må overstige 500Ah.

Men hvad vil der ske hvis man sætter mere til ?

Ladespænding 12/24 V
Ladestrøm, maks. 40 A
Starthjælpestrøm 0 volt (kortslutning) 400 A
Ladekapacitet 500 Ah

Du kan ikke oplade den her batteri med mere end 40 A hvilket er maks , som der står. Hvis du oplader den med mere end 40A så klapper batteri cellerne i din bil batteri. Der findes vist 6 eller i en batteri af 2,1V hvilket giver 12.6Volt for en batteri.

Din batteri kan maks oplades til 500 Ah, hvis vi antager at du oplader din batteri med den maksimale ladestrøm som er 40 A så vil det tage 12.5timer at lade den op.

Men der er også andre ting der spiller ind som jeg ikke helt kan finde ud af . Feks starthjælpestrømmen. Der er også det faktum at hvor meget energi spild der er i systemet , det vil sige det system du skal oplade din batteri med. Hvis vi antager at der er 20 % spild så vil det være fuld opladt efter 15 timer. har du 40% energi spild så er det 17.5 timer :D


her er en link du kan se det i : http://www.csgnetwork.com/batterychgcalc.html

jeg regner ikke med mine regnstyk er helt rigtigt , jeg søgte lidt på google, det hjalp en smule.



Hvis du skal oplade 2 batterier , så vil det tage dobbelt lang tid hvis ikke du kan hive mere ud af opladeren. Det er ligesom to vand flasker der skal fyldes parallelt. men du kan kun bruge en flaske ad gangen :) , men du kan jo fylde flaskerne hurtigt da du kan skrue op for vandet .

Det er det samme med den oplade kredsløb du skal bruge til oplade. kan du hive mere ud af det så tager det lige så lang tid.

På forhånd tak :)

Hej Enriko


Betyder det at et batteri ikke er bygget til at kunne modtage mere end 40A ? eller er det bare opladeren du kigger på?

Men tror jeg har svar på det meste nu borset fra mit sidste spørgsmål.
-------------------------------

Hvis jeg har 4 batterier sat sammen i en parallel forbindelse(12V 200Ah). Hvor meget betyder den interne modstand i batteriet i forhold til hvor meget de vil aflade/oplade hinanden?

På det her punkt er jeg totalt blank.

Kan man afhjælpe dette problem ved at sætte en dioede(ensretter strømmen så den kun kan gå den ene vej) på plus inden de samles fra hver deres batteri?

---------------------------------

hej

det der er i at lade batterier op er at du skal have en stabil lade spænding på max 14,5 volt

den lader du refererer til eer dybest set en lynlader til værksteds brug med forskellige lade trin på
det der sker nå du skruer op for trinene er at du hæver lade spændingen og når du så kommer til det tryn der heder starthjælp kan lade spændingen nemt være oppe på 17-18 volt   men så er det knapt nok jævnstrøm man får ud ikke ret godt for batteriet
hvis foreksempel man kører med ladespændinger ret meget over 15 volt begynder batteriet at koge (det er gasgrænsen der liger der ca ) og den gas bateriet afgiver er brint gas (knaldgas) så der for en stabil ladespænding på max 14,5 volt

hvor hurtigt du vil kunne lade dinne baterier op afhænger hvor afladede de er

i det eksempel du skitserer skal du nok ikke udi den lader du skitserer
men en rigtig ladestation

eksmek

eksmek>>

Tak for dit svar. Det hjalp mig lidt mere til at forstå.

Men det du siger er at jeg skal ha en rigtig ladestation. Kan du linke til en ?
Bare som jeg kan forstå det så kan den også lave start hjælp(hvilke de fleste ladere kan) men samtidig lade almenligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis