Beregning af radiatorer

Hej har ikke kunne finde nogle beregning for mange W (Vand radiator) skal give pr m2 når vi snakker 1. sal med skråvægge.

Nogen der har en formel ????

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg fandt noget, som jeg har kopieret. Måske kan du bruge det. Det er fra en der vil have jordvarme, men du skal bare sætte et andet tal ind. så får du resultatet til olie. Frem med lommeregneren.


En hurtig metode til dimensionering af radiatorer er.: du tager rumindholdet i lokalet længde x bredde x højde og ganger det med 40 kcal. pr m3. når der er tale om jordvarme, ellers plejer man at gange med 25, hvis rummet er godt isoleret ellers er det 30 kcal. ved alm. centralvarmeanlæg med oliefyr.
Altså rumindholdet x med 40 så ved du, hvor mange kilokalorier radiatorerne skal være på.
Dernæst kigger du i et RIO-katalog og ser, hvor stor en radiator der skal til, for at den kan afgive så mange kcal. som du nu har fundet frem til.
Vi prøver engang.: En stue er 6 x 6,75 m = 40,5 x højden, som normalt er 2,30 m. = 93,15 m3. Dette tal ganger du med 40 det er 3.726 Kcal.
Nu skal dette tal omsættes til Kw. for RIO katalogerne nu om dage er udregnet i Kw. Så de 3.726 skal divideres med 860 og det er 4,33 Kw.
Jeg kan se i kataloget at en 555/III PK på 1 meter er på 3.159 Kw. Så skal den være på 42 sektioner. Den giver 4,4226 Kw. og den er 1,40 meter lang.
Hvis det var til oliefyr kunne den nøjes med at være på 2.328 kilokalorier og i Kw. er det 2,70 Kw. Så skulle radiatoren være på 27 sektioner som svarer til 90 cm. lang. Den afgiver 2.843 Kw.
Det er altid bedst at være lidt over, hvad der forlanges. Det gælder især ved jordvarme. Hellere lidt for store end lidt i underkanten.

med venlig hilsen
777
Dimensionering:
Hovedregel ved:
Nybyggeri: 25-30 Watt pr. m³ rum.
Ældre byggeri: 45-50 Watt pr. m³ rum.
dårligt isoleret ville jeg give lidt mere; måske ca 75 watt
prøv selv at regne om fra kvadratmeter til kubikmeter og husk at hellere lidt for stor end lidt for lille på en kold dag :-)
I denne tråd er der et link til et lille program hvor du kan beregne det

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hmm, den krævede energimængde for at holde et rum varmt, må da være lige gyldig om varmekilden er oliefyr eller jordvarme.
For mig at se må forskellen ligge i forskellen på fremløb temperaturen.
Den afgiven varmemængde er jo så større ved oliefyrets fremløb på f.eks. 70 grader med en retur på 30 end jordvarmens fremløb på 45 og rutur på 30 Populært skal der "mere vand til" med et fremløb på 45 grader end 70 for kaloriemængden bliver den samme.
Af samme grund er jordvarme mere velegent til gulvvarme end radiatore.
Men den samlede mængde varme der skal til må være den samme.
Skrevet af cln den 24-09-2008 17:45
Hmm, den krævede energimængde for at holde et rum varmt, må da være lige gyldig om varmekilden er oliefyr eller jordvarme.
For mig at se må forskellen ligge i forskellen på fremløb temperaturen.
Den afgiven varmemængde er jo så større ved oliefyrets fremløb på f.eks. 70 grader med en retur på 30 end jordvarmens fremløb på 45 og rutur på 30 Populært skal der "mere vand til" med et fremløb på 45 grader end 70 for kaloriemængden bliver den samme.
Af samme grund er jordvarme mere velegent til gulvvarme end radiatore.
Men den samlede mængde varme der skal til må være den samme.


Hej cln

Det har du ret i.
Da jeg skiftede til luft/vand varmepumpe skiftede jeg heller ikke alle mine radiatorer.
Men cirkulationspumpen kører pt. på trin 2 og når det bliver køliger skal den på 3, nettop for at få de samme Kw rundt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Ja i princippet er det lige gyldigt , men de watt en radiator er opgivet i er som  regel ved temperaturene 70/40 eller 70/30 altså frem på 70 grader og retur på 30 eller 40 grader.
med en varme pumpe har man normalt ikke højere fremløbs temperatu end 50 grader og derved ikke så høj en ydelse på radiatoren. Derfor man somme tider er nødt til at skifte radiatorene til nogle større så de kan afgive den samme effekt med den lavere fremløbstemperatur...........
Ved normal isoleret hus ca. 60watt pr. m² (80-90 årgang) ældre huse med under 150mm isolering ca 75W m² helt nye huse ca 50w m²

Med på alt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis