Hej
Jeg fandt noget, som jeg har kopieret. Måske kan du bruge det. Det er fra en der vil have jordvarme, men du skal bare sætte et andet tal ind. så får du resultatet til olie. Frem med lommeregneren.
En hurtig metode til dimensionering af radiatorer er.: du tager rumindholdet i lokalet længde x bredde x højde og ganger det med 40 kcal. pr m3. når der er tale om jordvarme, ellers plejer man at gange med 25, hvis rummet er godt isoleret ellers er det 30 kcal. ved alm. centralvarmeanlæg med oliefyr.
Altså rumindholdet x med 40 så ved du, hvor mange kilokalorier radiatorerne skal være på.
Dernæst kigger du i et RIO-katalog og ser, hvor stor en radiator der skal til, for at den kan afgive så mange kcal. som du nu har fundet frem til.
Vi prøver engang.: En stue er 6 x 6,75 m = 40,5 x højden, som normalt er 2,30 m. = 93,15 m3. Dette tal ganger du med 40 det er 3.726 Kcal.
Nu skal dette tal omsættes til Kw. for RIO katalogerne nu om dage er udregnet i Kw. Så de 3.726 skal divideres med 860 og det er 4,33 Kw.
Jeg kan se i kataloget at en 555/III PK på 1 meter er på 3.159 Kw. Så skal den være på 42 sektioner. Den giver 4,4226 Kw. og den er 1,40 meter lang.
Hvis det var til oliefyr kunne den nøjes med at være på 2.328 kilokalorier og i Kw. er det 2,70 Kw. Så skulle radiatoren være på 27 sektioner som svarer til 90 cm. lang. Den afgiver 2.843 Kw.
Det er altid bedst at være lidt over, hvad der forlanges. Det gælder især ved jordvarme. Hellere lidt for store end lidt i underkanten.
med venlig hilsen
777