Rep af glasfiber

Hej

Jeg har set lidt på en båd der har været væltet hvor der så er kommet et par revner i skroget, er det noget man selv kan reparerer?

Hilsen
Per
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer sandelig an på hvem man er, men det er ikke "bare lige at lappe lidt"
Glasfiber har det med at delaminere, dvs. at de enkelte lag skiller ad og det betyder at de "par smårevner" kun er toppen af isbjerget. Højst sandsynligt skal der fjernes et større areal hvor fiberen er delamineret.
Det kan ofte høres når man banker på glasfiberen - den lyder "død" der hvor den er delamineret.
I teorien laver man bare en afstøbning af klædningen der er skadet, efter at have rettet det mest muligt, men det der "bare" skal sættes i nogle meget store anførselstegn.
Mit råd er "hold dig langt væk" og nøjes med at kikke
Hilsen Jørgen
Skrevet af Nimbus den 23-09-2008 10:38
Jeg har set lidt på en båd der har været væltet hvor der så er kommet et par revner i skroget, er det noget man selv kan reparerer?

Jeg er helt enig med Jørgen.

Måden man reparerer sådan en skade som du har vist, er at man skærer alt det der er skadet væk - det som Jørgen kalder for delamineret - med f.eks. en sav. Det skadede område kan være meget større end det du kan se som revnet.

Det efterlader et, i dit tilfælde, ret stort hul i båden, som man så bygger op i ny glasfiber. Det er virkeligt svært at lave og svært at få til at blive pænt. Det kan til gengæld sagtens blive stærkt nok.

Du kan prøve at tale med et værft om det og høre, hvad de skal have for det. Måske kan det alligevel godt betale sig, hvis båden er billig nok.

WS

Tak for jeres input.

Jeg havde forestillet mig at man kunne tage en overfræser og fjerne halvdelen af godstykkelsen på et større område omkring skaden, og så lægge fiber på.

/Per

 

dvs at du høvler gelcoat af og lægger ny glasfiber på den revnede glasfiber.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror jeg ville lægge et godt lag på indv. og så se om det er nødv. at fjerne hele stykket udv. det tror jeg ikke ikke nødvendigvis. Kan der stå lidt tilbage, er det væsentligt lettere at få rep. til at følge den oprindelige skrogfacon. Er det en båd med dobbeltskrog og distancemateriale, så find en anden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Det er vel lidt mere end gelcoaten, men i princippet ja hvis det virker.

/Per

Det er en Vindö, jeg ved ikke om den har dobbeltskrog, men tvivler.

Tror du det er nok at lave en rep af gelcoaten og så lægge flere lag indvendigt?

/Per

 

Skrevet af Nimbus den 23-09-2008 16:38

Tror du det er nok at lave en rep af gelcoaten og så lægge flere lag indvendigt?


Jeg ved ikke, hvorfor man ikke gør sådan på værfterne. En grund kan være, at man rent faktisk ikke kan se, hvor der er delamineret glasfiber uden at skære det dårlige væk.

Man vil vel godt kunne reparere gelcoaten uden på så man, også i glasfiber, kan lave en form af det ødelagte område. Så kan man skære det dårlige væk, og bruge formen til at lave et nyt lag gelcoat indefra og på det lægge de lag glasfiber der skal til.

Jeg ved ikke - jeg tror det er nogenlunde sådan jeg ville gøre det, men ikke uden først at have talt med et værft. Om ikke andet så for at få gode råd.

WS
Hvis du følger mit råd. så er bådens styrke ok Det skal så alligevel repareres udv. så det hele er ok. Hvor meget, der er delamineret ses tydeligt, når du sliber det mistænkelige væk. Men der er absolut ingen grund til at slibe ok glasfiber væk, det er under alle omstændigheder fast lamineret til det indvendige lag.
Dette er selvfølgelig en lav-det selv løsning, som et værft, der får et beløb for at gøre det på den proff. måde ikke ville anvende. Men det gi'r en fuldt forsvarlig reparation.
ps. Du skal huske ved. evt salg at gøre opmærksom på at. der er foretaget en rep.

Det er dog sikkert at Jørgen, som jeg kender lidt, ville gøre det på den proff. måde, som jeg ville fraråde en amatør at begynde på, hvilket  Jørgen da også gør, men dette forum hedder jo lav-det-selv. Såååååååååååååhhh.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den eneste måde,a t lave det rigtigt på, er at slibe ned i lagene og blive ved med at slibe til al luft er væk, altså hele delamineringen. Derefter skal man fra selve "såret" trappe ud, altså slibe udenom selve hullet, så der lag for lag bliver ca. 5 cm til hver side.....Altså f.eks. hullet er 20 x 20 cm...så skal det næste lag slibes ned til 25x25 cm...det næste lag til 30x30 cm...det næste lag til 35 x35 cm og så videre, hvilket til sidst kan give et hul af en anseelig størrelse, som man så skal have lappet........når man har slebet alt "dårligt" glas væk på denne måde, skal man når man begynder støbningen af de nye lag altid begynde med "Chop"...dernæst kan man fortsætte med glas af "rowing " typen......Men det er et stort arbejde, som man ikke bare lige laver...men god arbejdslyst, hvis du går igang :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis